Alla som flugit har kanske någon gång upplevt att flygplanet kan skaka trots att flygningen sker i klar och solig luft. Det beror på något som kallas clear air turbulens (CAT). Denna turbulens bildas i samband med jetströmmar som är ett relativt smalt band av luft som rör sig snabbt.
I gränsen till den omkring liggande luften som rör sig långsammare blir det luftvirvlar som ger upphov till luftgropar för flyget. Orsaken till att jetströmmar bildas är temperaturkontrasten mellan olika luftmassor.
Temperaturskillnaden gör att vindhastigheten ökar med höjden och är som störst strax under tropopausen, som på våra bredgrader ligger omkring 10 km. Exakt var beror bland annat på den underliggande luftmassas temperatur.
Jetströmmar finns alltså på hög höjd och sammanfaller ibland med flygets färdhöjd. Detta är en av de uppgifter som besättningen får under den vädergenomgång som föregår i samband med en flygning. Eftersom det kan blåsa långt över 350 km/h kan flygbolagen spara mycket bränsle och tid. Vilket i sin tur innebär en mindre kostnad vid flygning i medvind.
En annan konsekvens blir att även miljön blir en vinnare då utsläppen minskas. Huvudsakligen är jetströmmen riktad mot öster vilket gör att man till exempel kan utnyttja vinden under en färd från USA till Europa.