Det är ett par veckor sen som Ica centralt gick ut och varnade sina handlare för Swish-bedrägerierna som blivit ett problem. Då hade Rickard Johnson och hans medarbetare redan börjat märka av trenden och haft ett par bedrägeriförsök. Bedrägerierna sker genom att kunden visar upp en app som speglar en fejkad bekräftelsevy av en skickad Swish-betalning. När kassörskan trycker på skärmen för att kontrollera betalningen visas stjärnor precis det ska göra när det är betalt, men den som tittar mycket noga kan se att detaljer skiljer sig. Vid de bedrägeriförsök som upptäckts på Ica Smedby har det ena gången handlat om varor för 900 kronor och den andra gången ett presentkort på 1 500 kronor.
– Men jag är övertygad om att vi har släppt igenom fler. Vi vet ju inte hur länge det här problemet har funnits, det kan vara lång tid, säger Rickard Johnson.
Det finns ingen koppling mellan kassasystemet och de inkomna Swish-betalningarna, vilket gör bedrägerierna svåra att upptäcka.
I torsdags kom droppen som fick bägaren att rinna över. Då såg Rickard ett ungdomsgäng på sex till åtta personer utanför butiken, varav en hade en påse med varor.
– Jag tänkte direkt att det var bedrägeri, för unga brukar aldrig handla i påse utan köper enstaka varor. Kassörskan de handlat av berättade att hon inte kände att det var hundra vid kontrollen, det blev en olustig situation och hon blev osäker. Vi vill ju inte misstänka folk utan köpet gick igenom.
Det fick Richard att bestämma sig för att sluta ta emot Swish i butiken.
– Sådana situationer vill jag inte att personalen ska behöva uppleva. Vi är inga detektiver utan jobbar med service. De ska kunna känna sig trygga på jobbet.
Rickard tycker det är bra att fenomenet uppmärksammas så att fler handlare blir vaksamma och kan ta ställning till om de vill fortsätta med tjänsten. Väldigt få butiker har Swish-tjänsten integrerad med sitt kassasystem.
– Vi kommer att vänta med att återinföra det tills vi får ett system som gör Swishbetalningen säker.
Hur känns det att behöva ta bort den här servicen?
– Med facit i hand känns det bra att våra medarbetare känner sig trygga, men tråkigt att kunder drabbas som använt tjänsten på ett ärligt sätt.
Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?
– Vi har fått mycket stöttning i sociala medier, de förstår vårt beslut, säger Rickard.