Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vikbolandsskolan deltar i stort projekt

2022 ska alla nationella prov vara digitala. Just nu testar Skolverket konceptet pĂ„ hundra utvalda skolor i landet – dĂ€ribland Vikbolandsskolan.

Vikbolandsskolan Àr en av hundra utvalda skolor som ska testa digitala nationella prov.

Vikbolandsskolan Àr en av hundra utvalda skolor som ska testa digitala nationella prov.

Foto: Fredrik Jonson

SKOLA2018-04-16 15:00

Fusk pÄ nationella prov har varit ett Äterkommande problem genom Ären.

SÄ sent som för en mÄnad sedan stals det nationella provet i svenska, inklusive facit och spreds via sociala medier.

För att stÀvja fusket, men ocksÄ öka anvÀndarvÀnligheten har regeringen gett Skolverket i uppdrag att digitalisera alla nationella prov till Är 2022.

Arbetet Àr redan igÄng och Skolverket har nu valt ut hundra skolor som ska delta i en försöksverksamhet med digitala prov mellan 2018-2021.

–  De hundra skolorna har valts bland landets över 6000 skolor. De blir nĂ„got av pionjĂ€rer i det hĂ€r viktiga och omfattande arbetet med att digitalisera de nationella proven. Vi ser fram emot att genomföra försöksverksamheten tillsammans med lĂ€rare, rektor och elever pĂ„ de hĂ€r skolorna, sĂ€ger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i ett pressmeddelande.

En av skolorna som valts ut Àr Vikbolandsskolan.

De kommer att vara med och testa de tekniska lösningarna som behövs för att införa digitala prov.

– Digitaliseringen av nationella prov Ă€r ett av de största it-projekt som genomförts i landet och samtidigt en stor förĂ€ndring av arbetssĂ€tt pĂ„ skolorna. Tusentals skolor och hundratusentals elever pĂ„verkas. Vi mĂ„ste sĂ€kra att de digitala nationella proven blir anvĂ€ndarvĂ€nliga, rĂ€ttssĂ€kra och att de stöttar betygssĂ€ttningen. DĂ€rför Ă€r den hĂ€r försöksverksamheten sĂ„ viktig, sĂ€ger projektledare Karin Hector-Stahre i pressmeddelandet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!