På måndagen är utbildningsdirektören Sofie Lindén och Olle Johansson (S), ordförande i Barn och utbildningsnämnden, på plats i Rådhuset för att berätta om arbetet man har initierat för att höja skolresultaten i kommunens skolor. Bakgrunden är att snittvärdena i kommunen under ett antal år legat under riket – kommunen har dragit igång flera satsningar för att få bukt på problemet, bland annat satsade man 30 miljoner kronor hösten 2016 riktat till de skolor med tuffast utmaningar.
Höstterminen har precis börjat och man har nu startat upp verksamhetsåret för alla medarbetare i den kommunala skolorganisationen.
– Vi har träffat alla våra medarbetare i en kickoff och har samma budskap till alla. Det handlar mycket om grundmålen: likvärdighet och att höja resultaten, berättar Sofie Lindén som också framhåller vikten av 20-årspersspektivet.
– Det ska gälla för alla medarbetare och handlar om att se sig själv i ett längre perspektiv med eleverna i centrum.
I den statistik man tagit fram när det gäller meritvärdena finns positiva tecken enligt Sofie Lindén.
– Vårt stora analysarbete pågår men vi kan se att de som i år börjat årskurs 9 har 8-9 poäng bättre utgångsläge jämfört med förra årets nior, säger Sofie Lindén som också pekar på en speciell kurva där en blå samt en lila linje visar en kraftig nedgång mellan årskurs 6 och 7 – en period där eleverna går upp i högstadiet och byter lärare men också ofta miljö.
– Det där är niorna från de två senaste åren. Men vi kan se att niorna som nu börjat visar mycket mer likvärdiga resultat från sexan till sjuan.
Just elevers byten mellan enheter är något man kallar överlämning och som det arbetas med för att göra så smidig som möjligt.
– Vi lär oss om det här: just i hoppet från mellan- till högstadiet blir det ofta ett skutt nedåt i resultatet men det har alltså förbättrats de senaste två åren, bedömer Sofie Lindén som på frågan hur man arbetar när det blir överlämning mellan kommunala och privata skolor svarar:
– Vi har en medarbetare som ser över våra rutiner när det gäller just det: vad ska överlämnaren göra och vad ska mottagaren göra?
Andra saker som man arbetar med i organisationen är centrala nätverk med förstaalärarna samt att ge dessa mer riktade och skarpa uppdrag på utvalda skolor.
– Vi vill också ha mer tydlighet i verksamheten, att man vågar avgränsa sig i sina prioriteringar. Vi hoppas att barnen som börjat skolan nu känner att de möts av värme och nyfikenhet, ytterst är ju skolresultaten en konsekvens av att vi lyssnar på personalen och stämmer av vad de vill utveckla för att väcka elevernas lust att lära, betonar Sofie Lindén som tillägger att nyckelordet är "tillsammans".
– Det finns goda exempel, en lärare har till exempel som mål att kontakta föräldrar varje månad och ta fram något positivt. Varje pedagog måste tro och agera från att varje elev vill lyckas, även om det kanske inte alltid märks.
En nyhet för i år är också att man har en introduktionsutbildning för nya chefer i organisationen.
– Det är ju ett sätt att få mindre omsättning i organisationen, det handlar om vår värdegrund och våra förväntningar och de kan ju också komma in med andra erfarenheter, säger Sofie Lindén och Olle Johansson håller med:
– Alla är viktiga i en organisation men får man inte behålla rektorerna är det svårt, ett långsiktigt ledarskap är extra viktigt!