När Folkbladet anländer till Lärlingsgymnasiet pågår ett samtal mellan Lars Stjernkvist och personalen på en skola som likt namnet antyder alltså fokuserar på lärlingsutbildningar. Samtalet handlar bland annat om hur man får elever att söka yrkesutbildningar till branscher som det finns eller kommer att finnas stort behov av i framtiden samt vikten av att komma in i arbetslivet för sin utvecklings skull.
Men orsaken till pressträffen är en annan: Socialdemokraterna i Norrköping ska presentera sina förslag på hur skolan i Norrköping ska kunna utvecklas framöver. Folkbladet har vid flera tillfällen skrivit om hur resultaten i Norrköpings skolor varit jämförelsevis låga och i vissa skolor riktigt dåliga: nu har ett utvecklingsarbete påbörjats för att råda bot på detta men fortfarande återstår en del.
– Många av de frågor som berör Norrköping som till exempel segregation och arbetslöshet landar ytterst i utbildningsfrågan. Skolan är viktig och vi har gjort en hel del under mandatperioden: till exempel har vi anställt fler och fått ner barngrupperna, säger Lars Stjernkvist (S), kommunalråd.
De åtgärder som vidtagits har lett till en tendens till förbättrade skolresultat i Norrköpings kommun men det är ganska ojämnt fördelat:
– Det handlar också om likvärdighet mellan olika skolor: vi har skolor med väldigt bra resultat men andra släpar efter. Man ska inte behöva välja bort en skola för att den är dålig, betonar Lars Stjernkvist som menar att det är viktigt med åtgärder för att minska dessa skillnader.
– Idag vill vi ta ytterligare ett steg: Vi vill helt enkelt göra mer för att få de bästa lärarna till de tuffaste uppgifterna.
Det handlar om att höja lönerna för de lärare som väljer att jobba i skolor som har större utmaningar, detta för att klara det övergripande målet: att nio av tio elever ska klara godkända betyg i samtliga skolor.
– Exakt hur stor lönehöjningen ska vara är en sak mellan personalkontoret och facket men vi vill att det här ska vara en av de saker som ingår i lönekriterierna, säger Lars Stjernkvist som hoppas att denna satsning kan bidra till att avliva en myt.
– Det är en myt att det inte skulle gå att få bra resultat även om man har extra utmaningar med till exempel många nyanlända i klasserna.
Kommer ni att ta höjd i skolbudgeten för detta och hur mycket får det kosta?
– Jag vill inte säga någon konkret summa och vi vet att vi måste göra det i den takt som ekonomin tillåter. Ingen av oss vet nu hur utrymmet kommer att se ut senare men vi kommer till exempel att få riktade statliga pengar för att motverka segregationen och har en långsiktig ambition att genomföra detta, avslutar Lars Stjernkvist.