Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

LiU med i projekt på skola

Prata matematik, låt inte barnen bara arbeta enskilt i boken. Eleverna ska formulera sina egna tankar, för sig själva och för andra.

Forskare. Margareta Engvall vid LiU har arbetat tillsammans med lärarna på Gustaf Adolfsskolan.

Forskare. Margareta Engvall vid LiU har arbetat tillsammans med lärarna på Gustaf Adolfsskolan.

Foto: Lennart Lundwall

SKOLA2017-11-09 07:00

Enkla, men fungerande knep som en grupp lärare på Gustaf Adolfsskolan i Norrköping kommit fram till i samarbete med forskaren Margareta Engvall vid Linköpings universitet.

Det är ett delprojekt i ett större, femårigt projekt. Norrköpings och Linköpings kommuner har finansierat det femåriga projektet för att i samarbete med LiU utveckla matematikundervisningen.

Margareta Engvall har tillsammans med bland andra lärarna Rana Azam och Josef Eissa på Gustaf Adolfsskolan prövat olika kommunikationsstrategier i matematikundervisningen, med tanke på nyanlända och barn från tvåspråkiga hem.

– Eftersom Gustaf Adolfsskolan är en mångkulturell skola så innebär det att eleverna har många olika modersmål. Väldigt få av dem har svenska, det vill säga det som är undervisningsspråket, som sitt modersmål, säger Margareta Engvall.

Det är något som försvårar för eleverna i matematiklärandet. Inte när det handlar om att lösa språkoberoende uppgifter som 5 + 8, men när det kommer till matematiska begrepp, som subtraktion, addition, kvadrater och diagram.

– Det finns väldigt många ämnesspecifika ord i matematiken.

Läs mer: De pratar matte med eleverna

Ett av målen har varit att utveckla matematikspråket hos eleverna, så de förstår matematiken bättre. Det ettåriga projektet på Gustaf Adolfsskolan, i fyra klasser, från förskoleklass till låg- och mellanstadiet, har pågått sedan förra hösten.

Genom att videofilma lektioner har man sett vad som fungerar och vad som inte fungerar, och utvecklat strategier för att få eleverna att prata matematik, formulera sina tankar, för sig själva och andra, i klassrummet.

För eleverna är det numera inte konstigt att få frågor som ”Kan du utveckla det där ytterligare?” eller ”Är det någon annan som har någon idé om det här, som har något förslag om hur man kan komma vidare i den här tankegången?”

– Tidigare har det varit mer att eleverna suttit och jobbat själva i sina matteböcker, säger Margareta Engvall.

Det gör man förstås också, men att prata mer om matematik, att få syn på sina tankar, genom att man uttrycker dem – det är en väg framåt som Gustaf Adolfsskolan hittat.

Längre betänketid vid frågor i klassrummet, och att stanna längre vid svaren, har visat sig vara en annan bra strategi.

– Det handlar om att våga känna sig mindre stressad i matematikundervisningen, att inte känna pressen att man måste snabbt vidare i boken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!