Det handlar om "Medelstora kommuners konferens 2018" som huserat i Arbetets museum i tre dagar. Fackligt aktiva från 28 olika kommuner har funnits representerade, alla i ungefär samma storlek som Norrköping.
– Det är människor från städer som Västerås, Uppsala, Örebro och Sundsvall här. Vi diskuterar relevanta frågor som löner och avtal. Det är viktigt att veta vad folk tycker i olika frågor, säger Roberto González Cabezas från Lärarförbundet Norrköping, som varit med och arrangerat konferensen.
Lärarförbundet hade även tagit hjälp av elever på turistprogrammet på De Geer- och Kungsgårdsgymnasierna, som guidade konferensgästerna från hotellen de bodde på till den middag som hölls på Östgötaporten på onsdagskvällen.
Under dagarna har även deltagarna kunnat ta del av flera föreläsningar. Magnus Dahlstedt, professor på institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet, föreläste om "skolan, marknaden och framtiden" och Petra Blom Andersson, som är samordnare för att motverka våld och förtryck mot barn och unga i Norrköping, berättade bland annat om hur kommunen jobbar mot hedersrelaterat våld och våld i hemmet.
– För tre år sedan satte vi samman ett konsultativt team med socialtjänst, sjuksköterska från regionen, polis och åklagare. Dit kan alla lärare komma och dra sina ärenden om man har en oro för ett barn. Det är ett tips som ni kan ta med er till era kommuner!, sade hon.
Hon lyfte fram Hagagymnasiet som ett gott exempel – där man jobbar systematiskt med de elever man misstänker utsätts för/bevittnar våld i hemmet eller hedersförtryck.
– Under första veckan i ettan åker alla elever iväg på en övernattning, mycket för att få samman gruppen, men sedan insåg man även att man får en inblick i elevernas liv. Några kan eller får inte följa med alls, några får bara vara med på dagen. Då kan lärarna eller elevteamet skjutsa hem barnet och får då en chans att prata med eleven och kanske föräldrarna.
Hon uppmanade lärarna på plats att fråga elever hur de mår eller hur de har det hemma, frågor som barn som blivit utsatta för våld eller bevittnad våld i hemmet, senare i livet själva sagt var något de saknade.
– Barn som bevittnat våld i hemmet har i högre utsträckning depressioner och koncentrationssvårigheter. Man fokuserar för mycket på diagnoser och skickar barnen till bup, i stället för att fråga hur det är hemma? Man brukar säga att två elever i varje klass bevittnar våld i hemmet och jag förstår att ni inte kan ta alla samtal, men lära er att hänvisa till exempelvis kuratorn.