Guldäpplet delas varje år ut till en lärare som genom djupt pedagogiskt engagemang har förnyat undervisningen med stöd av IT. I år kan priset gå till Norrköping och SO-läraren Stefan Nilsson.
– Det känns väldigt roligt, jag blir stolt, säger Stefan Nilsson
– Jag är ingen datatekniker eller programmerare. I grund och botten hoppas jag att det har med ett skickligt lärarskap att göra.
Guldäpplet har sedan 2002 delats ut till lärare som arbetar aktivt med att utveckla lärandet med hjälp av digitala verktyg och arbetssätt, och som inspirerar elever såväl som kollegor genom att dela med sig av sina idéer och erfarenheter. Stefan Nilsson inleder sina lektioner med att visa en bild från sin dator på sin smartboard och diskutera den. Det kan röra sig om nyheter i Sverige eller världen, eller om människor som på olika sätt arbetar för att förändra samhället. Målet med bilderna är att ge eleverna möjlighet att utveckla tankar om källkritik och även få större förståelse för sin omvärld
– Jag försöker använda informationsteknik så det blir mer verkligt för eleverna. Vi kan exempelvis prata om och diskutera ett vulkanutbrott när det faktiskt har hänt, säger Stefan Nillson.
– All min undervisning sker med hjälp av digitalisering. Funkar inte internet en dag på skolan blir det svårt att undervisa, lägger han skämtsamt till.
Bakom priset står stiftelsen DIU, Datorn i Utbildningen. Genom priset vill stiftelsen också visa hur digitala verktyg kan användas i alla ämnen. Efter att finalisterna har presenterats under bokmässan på torsdag den 28 september, äger den slutliga prisutdelningen rum den 30 september under Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö.
– Jag har all undervisning, från planering till genomförande och bedömning digitalt. Det hjälper mig att individualisera och möta varje enskild elev mycket enklare.
Har du ytterligare idéer på hur IT kan förbättra undervisningen?
– Satsningen som utbildningen har med NTM om att elever ska få låna en chromebook är ett fantastiskt läroverktyg som underlättar för både mig och eleverna.
– Föredrar en elev att lyssna på information istället för att läsa så är det betydligt enklare idag med hjälp av IT.