I klassrummet på Hultdalsskolan där 8E håller till på tisdagsförmiddagen råder aktivitet. Några testar att skjuta iväg pingisbollar utan att röra vid dem, andra övar på frågor medan några testar att kommunicera tyst – med hjälp av röda och gula flaggor.
– Vi blev nästan chockade! berättar eleven Lovisa Svensson om dagen klassen fick veta att de gått vidare till regionfinalen i "Teknikåttan".
– Det trodde vi aldrig! fortsätter klasskompisen Sebastian Öhrling.
Totalt svarade 81 klasser i vår region på de 15 inledande frågorna i tävlingen. Sex gick vidare, däribland alltså klassen på Hultdalsskolan.
– Några klasser har gått vidare tidigare, så vi håller traditionen levande, säger teknikläraren Daniel Ascione lite skämtsamt.
Han berömmer sina elever:
– Det är en duktig klass med kluriga elever.
Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. Tävlingen startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola och i dag är tävlingen indelad i elva regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna. Den 19 april är det dags för regionfinalen på Campus Norrköping och det är den som eleverna i 8E just nu övar inför.
– Frågorna refererar till kursplanen, men det är ganska tuffa frågor, säger Daniel Ascione.
Eleverna ska bland annat skjuta en pingisboll två meter och få den att landa i en soptunna utan att röra den.
– Vi konstruerar hur bollen ska ta sig de två metrarna utan att någon rör bollen, förklarar Linus Rosengren och berättar om en slangbella med gummisnoddar och om en manuell kompressor som skjuter iväg bollen med tryckluft.
Vidare ska eleverna lära sig att kommunicera med hjälp av röda och gula flaggor. Tyst.
– De har konstruerat ett eget alfabet, exemplifierar Daniel Ascione, som berättar att det är eleverna som kommer fram till lösningarna medan han finns behjälplig och köper in material.
Eleverna på Hultdalsskolan läser teknik terminsvis, och för åttornas del betydde det att hösten ägnades åt ämnet. Nu övar de därför till finalen på andra lektioner, framför allt när de har "elevens val". Lovisa, Sebastian och Linus tycker det är spännande:
– Det är mycket praktiskt, säger Lovisa.
– Det är kul att komma på lösningar på problem, säger Linus.
– Mina syskon har läst teknik på gymnasiet så jag tror att jag också ska göra det, säger Sebastian.