Att flickor får högre betyg än pojkar i grundskolan är inget nytt. Så har det sett ut länge och är ett fenomen som syns över hela landet. Förutom att flickors tidigare mognad ofta lyfts fram som en orsak till detta, finns även en utbredd kultur bland pojkar att det inte är okej att plugga. Lägg till detta en större förväntan bland vuxna på att tjejer ska prestera bättre, och de flesta komponenter till att pojkar generellt har sämre betyg, och därmed kunskaper kan man tänka, än tjejerna, har tagits upp.
På Kunskapsskolan i Norrköping kommer man under den här terminen att arbeta aktivt med att försöka få syn på ageranden bland lärare som kan upprätthålla denna ordning, samt hur man kan arbeta för att sudda ut antipluggkulturen bland pojkarna. För även om skolans rektor Markus Brunfelt menar att skillnaden mellan flickor och pojkars betyg är mindre på hans skola än på andra i kommunen, är det något man ser allvarligt på.
– Vi analyserar studieresultaten väldigt noga. Vi tittar på olika ämnen och på differensen mellan pojkar och flickor. Det har vi gjort i flera år, säger han och berättar hur man försökt ändra arbetssätt för att jämna ut skillnaderna:
– Det handlar exempelvis om konkretisering av kunskapskrav och att jobba med delmål. Något som gynnar pojkarna. Men det gynnar flickor med och därför består skillnaderna.
Kunskapsskolan i Norrköping ingår i ett kluster med bland annat Kunskapsskolan i Örebro och under sportlovet kommer lärarna att åka dit och lyssna på doktoranden Fredrik Zimmerman från Göteborgs universitet. Han har forskat om pojkars antipluggkultur och pekat ut olika saker man kan göra för att minska den.
– Zimmerman går in mycket på hur killar bemöter varandra och hur de kan bygga upp en kultur där det är okej att vara duktig. För lärarna handlar det om hur vi kan skapa klassrumsmiljöer så att killarna inte behöver ”tuppa sig” så mycket, säger Markus Brunfelt.
För inte bara killkompisarna, utan även lärare och föräldrar, spelar en stor roll i det här. Studier visar att vuxna generellt har en större förväntan på flickor att studera, och att vuxna pratar med ett mer komplext språk med flickor, vilket gynnar deras språkutveckling.
– En stor del ligger på oss vuxna. Vi behöver skaffa oss kunskaper om hur vi agerar med genus i skolan och hur vi kan arbeta för att alla elever ska komma till sin rätta i skolan. Men även föräldrar har en viktig roll: vilka förväntningar har de på sina söner och döttrar när det kommer till att studera?, säger Markus Brunfelt.
Fredrik Zimmermans forskning visar att pojkar oftast säger att de är bra i ett ämne, medan flickor säger att de blir bra. I de skolor där pojkar har samma synsätt som flickorna – att de blir bra – presterar de också bättre.
– Killar pluggar, men talar inte om att de gör det. Det är okej att vara duktig, bara man inte anstränger sig. Vi måste jobba mycket med att det är okej att anstränga sig, även om man är kille, säger Markus Brunfelt.