Hon ingår i samma arbetslag som läraren Sara Andersson som i en intervju i förra veckan berättade om hur eleverna i årskurs nio på Ektorpsskolan får ha med sig mobiler på lektionerna.
– Jag tycker man ska ha så få förbud som möjligt; det skapar bara en gräns som kan provoceras, sade hon och fortsatte:
– I stället måste vi sätt upp rutiner kring vad mobilen kan användas till, säger hon och förklarar att vissa elever enklare löser uppgifter i mobilen än på datorn, eftersom de är mer vana vid en pekskärm. I vissa fall är det bra att eleverna kan fota av det som skrivs på tavlan.
Läs mer:Sara är emot ett mobilförbud.
Men AnnaKarin Åkerlind håller inte med.
– I min klass är det mobilförbud. När eleverna får ha med sig mobiler till lektionerna blir det ofta diskussioner, säger hon och berättar om hur elever "snappar", kollar Facebook, Instagram, Youtube och smygfilmar varandra och lärarna under lektionerna.
Men är det inte bra att ni lärare hjälper eleverna att förhålla sig till mobilerna?
– Fast hur mycket tid ska vi lägga på att hantera hur de ska handskas med mobilerna? Det är inte vi som gett dem mobilerna. Det måste vara vårdnadshavarnas uppgift, säger AnnaKarin Åkerlind, som säger att vissa föräldrar gärna ser att lärarna säger till eleverna att lämna mobilerna i skåpet.
– Men då kommer diskussionen om vad som händer om de blir stulna?
AnnaKarin Åkerlind berättar hur många elever har svårt att koncentrera sig – att exempelvis titta på en hel film, som de ibland gör i undervisningssyfte, kan vara problematiskt.
– De är vana vid snabba klipp och orkar inte se en hel film. Får de ha med sig mobilerna är det lätt att de har dem i knät och tittar på annat.
Hon tar även upp en annan aspekt; den att ständigt vara tillgänglig.
– Mobiler öppnar dörrarna till att ständigt kunna nås. Att när som helst få ett blipp eller en notis i mobilen gör att man blir nyfiken på vad som händer och då känner sig manad att kolla mobilen. Många barn och ungdomar har mobilen med sig i stort sett överallt där det är möjligt, till och med bredvid sig på natten. Jag anser att vi underlättar för eleverna och tar bort ett stressmoment i denna nåbarhet genom att inte ha mobilerna i klassrummet, säger hon.
Mobilförbud eller inte har diskuterats i arbetslaget tidigare. Men nu lär det bli fler diskussioner:
– Vi tycker olika och det är klart att det blir svårt när man inte har en enad front, säger AnnaKarin Åkerlind.