Rapporten, som släpps varje år av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), mäter bland annat meritvärdet, det vill säga summan av elevernas 16 eller 17 bästa betyg från grundskolan, beroende på om moderna språk räknas in eller inte. Och det är här som eleverna i årskurs nio förbättrat sina kunskapsresultat.
Meritvärdet har ökat från 218,4 poäng till 226,2 poäng. Detta medför att resultaten nu ligger 4,9 poäng över det modellberäknade värdet.
– Resultaten visar återigen att vi är på väg åt rätt håll, säger utbildningsdirektör Sofie Lindén.
Utbildningsnämndens ordförande Kikki Liljeblad (S) menar att det är en trend vi ser, samtidigt som det handlar om ett trendbrott:
– De förbättrade meritvärdena utgör en trend vi sett de senaste åren men det är första gången under den senaste femårsperioden som meritvärdet nu avviker i positiv riktning från modellberäknade värdet.
SKR sammanställer nämligen även tre jämförande mått, som är modellberäknade. Dessa mått visar hur resultaten ”förväntades” vara givet elevsammansättningen i Norrköping, med hänsyn tagen till bland annat föräldrars utbildningsnivå, kön och andel nyinvandrade elever.
– Detta kan användas som indikation på hur skolan klarar det kompensatoriska uppdraget. Norrköpings kommunala grundskolor förefaller äntligen börja infria uppdraget väl, säger Sofie Lindén.
Gymnasiebehörigheten, som ökat med 5,3 procentenheter till 82,3 procent, ligger också på en högre nivå än det modellberäknade värdet. Avvikelsen är mer positiv än den varit under de senaste fem åren. Samma positiva avvikelse från modellvärdet finns även för det tredje resultatmåttet, andel elever som nått kunskapskraven i alla ämnen.
– Att våra resultat ökar innebär i praktiken att våra elever lär sig mer och det är det som är vårt huvuduppdrag – att skapa förutsättningar för god kunskapsinhämtning genom framgångsrik undervisning, säger Hans Grimsell, verksamhetschef grundskola, och fortsätter:
– Att vi nu ligger på positiva avvikelser i förhållande till de modellberäknade värdena är ett fint kvitto på framgångsrik undervisning av våra lärare och på att det systematiska kvalitetsarbete som genomförs på varje skola ger effekt.
Hela rapporten finns att läsa på Sveriges kommuner och Regioners hemsida (www.skr.se).