- Det känns väldigt bra att vi, enligt Socialstyrelsen, lyckats åtgärda de påtalade bristerna på ett bra sätt, summerar chefläkaren AnnSofie Sommer på patientsäkerhetsenheten på Vrinnevisjukhuset.
Kritiken i det här fallet kom från en kvinna från Skärblacka, som drabbats av reumatism, men inte kände att hon blev tagen på allvar, trots åtta olika kontakter med sjukvården i Östergötlands län. Förutom vårcentralen i Skärblacka handlade det även om sjukvårdsrådgivningen och reumatologiska kliniken på Vrinnevisjukhuset.
- Varje enhet fick inkomma med åtgärdsförslag, vad man ska göra. Och i det här fallet har de inblandade enheterna gett förslag på åtgärder och sedan genomfört dem.
- Och faktum är att det inte finns någon verksamhet som är helt perfekt, utan man kan alltid göra allting bättre och så har nu skett även i det här fallet, konstaterar AnnSofie Sommer.
När det gäller vårdcentralen i Skärblacka, har man vidtagit följande förbättrande åtgärder, som nu godkänts av Socialstyrelsen:
1) Nya riktlinjer för när ökad undersökning bör ske av patienten.
2) Införa och utbilda personalen i samtalsmetodik.
3) Riktlinjer för att ambulans ska erbjudas.
4) Åtgärder för att öka tillgången på läkartider.
5) Fler sjuksköterskeledda mottagningar.
6) Rådgivningsstöd i teleq, införa standardfråga i teleq om tidigare vårdkontakter.
7) Använda Cosmic i teleq, för att kunna se tidigare vårdkontakter.
Socialstyrelsen bedömer därmed att relevanta åtgärder har vidtagits angående de påtalade bristerna och nu är det upp till vårdcentralens chef att följa upp att åtgärderna får avsedd effekt.