Tekniska nämnden har godkänt en avsiktsförklaring, en grund för samverkan mellan Norrköpings kommun och Trafikverket och en framtida överenskommelse om ett medfinansieringsavtal.
– Det är ett stort ärende, som vi har kämpat med i många år. Först nu börjar det lossna, säger Karin Jonsson (C).
– Trafikverket har sagt att de är villiga att gå in och betala för cykelväg. Det är fyra olika delsträckor. Vi har försökt få in det här i länstransportplanen – och också lyckats med det. Nu har de kommit så pass långt att man vill göra en avsiktsförklaring med oss och det innebär att vi är villiga att gå vidare med projektet.
I och med att ärendet dragit ut på tiden kommer den summa som kommunen lagt in i budgeten inte att räcka, utan måste räknas upp, och prioriteringar av vilka av de fyra sträckorna som ska genomföras först måste göras.
Det finns behov av nya cykelvägar, då det är mycket tung trafik i Skärblacka.
– Det är mycket lastbilstrafik till bruket där, och det finns ju ingen cykelväg till exempel mellan Mårn och Skärblacka. Det har varit en långkörare. Där är det förslag på ny cykelväg, och likadant genom Skärblacka samhälle och så är det vissa åtgärder på Stationsvägen, där det hände en olycka häromdagen. Så det där är en stor fråga.
I och med att Trafikverket nu är med på banan har man alltså kommit ett steg längre.
– De har prioriterat de här cykelvägarna högst i hela länet, så det är ett väldigt bra genombrott. Jag har varit envis i den här frågan, så jag känner mig jättenöjd med att det äntligen händer någonting där. Det är svårt att få fram statliga pengar till cykelvägar. Nu har vi lyckats med Skärblacka.
Cykelvägarna ska förverkligas någon gång under de närmaste åren.
Trafikverket är väghållare för vägarna och i dialog med Region Östergötland har kommunen lyft satsningen som prioriterad i länstransportplanen som ska tas 2022.
Det handlar dels om en gång- och cykelväg mellan Skärblacka tätort och badplatsen vid sjön Mårn, längs väg 215. Det finns också behov av att utveckla gång- och cykelvägarna i anslutning till Bergslagsvägen och Stationsvägen.
Totalkostnaden blir 55 miljoner kronor. Den kommunala medfinansieringen på 50 procent har inte täckning i den nu beslutade flerårsbudgeten, varför en prioritering av vilka sträckor som ska genomföras först måste göras.