En av tidningens läsare i Skärblacka tipsade om att bron verkligen ser rostskadad ut, om man tittar under vägbanan.
– Och med tanke på att det bland annat åker skolbussar, fulla med barn över bron, så känns det oroligt att bron ser så rostangripen ut på undersidan.
Folkbladet ringde Norrköpings kommun, för att få veta mer om brons skick:
– Den här bron är dock inte kommunens ansvar, utan det är Skärblacka vägförening, som har den på sitt ansvar, upplyser Olof Carlsson på tekniska kontoret hos kommunen.
Ordförande för vägföreningen är Sonny Gynnhammar, som säger så här:
– Vi är medvetna om rostangreppen under bron och Trafikverket har redan varit där och tittat på brons skick.
– Så vi har fått en uppgift om vilken bärighet bron har och de har kommit fram till att man, på grund av rostangreppen, måste reducera maxlasten på bron till 25 ton.
Är det skyltat för den bärigheten?
– Om det inte redan är skyltat, så kommer det att sättas upp såna skyltar, säger Sonny Gynnhammar.
Vad händer nu med bron och rosten?
– Nu ska bron undersökas närmare av en firma, som jag har kontaktat och sedan väntar jag på ett besked från dom, vad som måste göras med bron.
– Det är med andra ord på gång en kommande reparation av bron och målsättningen är att få den i så pass bra skick att den även i fortsättningen klarar maxlasten 25 ton.
Hur mycket maxlast har det varit hittills?
– Det har inte varit någon maxlast över huvudtaget, men nu sätter vi ett tak på 25 ton och är det tyngre lastbilar än så till pappersbruket, får de ta vägen över Ljusfors i fortsättningen.