Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Björke Vävstuga satsar på export

Björke Vävstuga i Skärblacka tänker satsa mer på export och näthandel. Kanske till Lady Gaga och Yoko Ono, som kan bli framtida kunder.

Går på export. Björke Vävstugas produkter ska säljas mer på export och näthandel i framtiden, enligt kompanjonerna Ylwa Källgren och Britta Eriksson.

Går på export. Björke Vävstugas produkter ska säljas mer på export och näthandel i framtiden, enligt kompanjonerna Ylwa Källgren och Britta Eriksson.

Foto: Pernilla Andersson

Skärblacka2014-12-31 13:20

– Vi har i alla fall inlett ett samarbete med designföretaget Horisaki i småländska Rockneby, berättar företagets vd Britta Eriksson inför det nya året. Horisaki är mest kända för sina designade hattar och bland kunderna återfinns bland annat Lady Gaga och Yoko Ono.

Vad är er roll i det här nya samarbetet?

– Vi fick uppdraget att ta fram en väv i högsta kvalitet till en sjal, som Horisaki nu har presenterat i Paris med framgång.

Tillväxten för Björke vävstuga finns på nätet, exporten och inom profilsektorn, menar Britta Eriksson:

– Samarbetet med Horisaki kan vara en väg ut på exportmarknaden för svensk textil när den är som bäst. Vi har stora förväntningar på samarbetet.

Björke vävstuga har dagsläget ingen nätbutik:

– Vi har bara två kanaler, den egna gårdsbutiken och hemsidan. Kunderna mejlar in sina order till oss. Vi är dock inte avvisande till en komplett nätbutik med betalfunktioner, men just nu har vi inte tid för det, säger Britta Eriksson.

Hur ser 2014 ut för företaget?

– Vi håller siffrorna från förra året och beräknas omsätta cirka fem miljoner kronor under 2014 och det är jag nöjd med.

Björke vävstuga, som är medlem i TEKO, beräknas omsätta fem miljoner kronor 2014.

Enligt Britta Eriksson är hon och kompanjonen Ylwa Källgren, som började handväva för över 30 år sedan, egentligen i turistbranschen:

– Hittills i år har vi haft över 20 000 besökare. De flesta kommer till oss tack vare ett nära samarbete med bussbolagen. Björke vävstuga har blivit en turistattraktion. Huvuddelen av våra kunder finns inom en radie på 30 mil. Men vi har också mer långväga gäster från Danmark, Norge, Schweiz, Frankrike och Tyskland. Till och med en och annan australiensare har hittat hit.

Idag har Björke Vävstuga, som ligger i Vånga Bergslag, nära Skärblacka, sju anställda, tio vävstolar, brodyrmaskiner, kafé och försäljning. Företaget är mest känt i media när Sveriges landshövdingar gav dem uppdraget att ta fram en gåva till nyförlovade kronprinsessan Viktoria och hennes Daniel. Den bestod av två stycken tolv meter långa dukar och 24 servetter med monogram kallad ”Haga”.

Kärnverksamheten är dukar, servetter, kvadrater och löpare. Enligt Britta Eriksson är företagets signum en stark miljöprofil och den så kallade drälltekniken:

– Den känns igen på sitt karaktäristiska rutmönster och jag kan berätta att vi designar allt själva på datorn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om