– Vi har i alla fall inlett ett samarbete med designföretaget Horisaki i småländska Rockneby, berättar företagets vd Britta Eriksson inför det nya året. Horisaki är mest kända för sina designade hattar och bland kunderna återfinns bland annat Lady Gaga och Yoko Ono.
Vad är er roll i det här nya samarbetet?
– Vi fick uppdraget att ta fram en väv i högsta kvalitet till en sjal, som Horisaki nu har presenterat i Paris med framgång.
Tillväxten för Björke vävstuga finns på nätet, exporten och inom profilsektorn, menar Britta Eriksson:
– Samarbetet med Horisaki kan vara en väg ut på exportmarknaden för svensk textil när den är som bäst. Vi har stora förväntningar på samarbetet.
Björke vävstuga har dagsläget ingen nätbutik:
– Vi har bara två kanaler, den egna gårdsbutiken och hemsidan. Kunderna mejlar in sina order till oss. Vi är dock inte avvisande till en komplett nätbutik med betalfunktioner, men just nu har vi inte tid för det, säger Britta Eriksson.
Hur ser 2014 ut för företaget?
– Vi håller siffrorna från förra året och beräknas omsätta cirka fem miljoner kronor under 2014 och det är jag nöjd med.
Björke vävstuga, som är medlem i TEKO, beräknas omsätta fem miljoner kronor 2014.
Enligt Britta Eriksson är hon och kompanjonen Ylwa Källgren, som började handväva för över 30 år sedan, egentligen i turistbranschen:
– Hittills i år har vi haft över 20 000 besökare. De flesta kommer till oss tack vare ett nära samarbete med bussbolagen. Björke vävstuga har blivit en turistattraktion. Huvuddelen av våra kunder finns inom en radie på 30 mil. Men vi har också mer långväga gäster från Danmark, Norge, Schweiz, Frankrike och Tyskland. Till och med en och annan australiensare har hittat hit.
Idag har Björke Vävstuga, som ligger i Vånga Bergslag, nära Skärblacka, sju anställda, tio vävstolar, brodyrmaskiner, kafé och försäljning. Företaget är mest känt i media när Sveriges landshövdingar gav dem uppdraget att ta fram en gåva till nyförlovade kronprinsessan Viktoria och hennes Daniel. Den bestod av två stycken tolv meter långa dukar och 24 servetter med monogram kallad ”Haga”.
Kärnverksamheten är dukar, servetter, kvadrater och löpare. Enligt Britta Eriksson är företagets signum en stark miljöprofil och den så kallade drälltekniken:
– Den känns igen på sitt karaktäristiska rutmönster och jag kan berätta att vi designar allt själva på datorn.