Sibylla och Lasse från Skärblacka kör nostalgirally

Sibylla och Lasse Gustafsson från Skärblacka, ställer för tredje gången upp i Midnattssolsrallyt i sommar. Men det var på ett hår att man missat årets start.

 

19 maj 2010 03:00
- Det var rekordmånga anmälningar och arrangörerna fick lotta ut startplatser och där hade vi tur, konstaterar Sibylla Gustafsson som tillsammans med Lasse värmer upp med ett mindre rally i Västerås kommande helg.

 

När det bjuds in till rally med historiska rallybilar verkar intresset vara omättligt i Sverige. När anmälningstiden till årets upplaga av Midnattssolsrallyt, som startar 17 juli, gick ut innehöll anmälningslistan ett 50-tal fler ekipage än vad rallyt klarar av. Både klasserna regularity, där Skärblackaparet deltar, och historiskt rally drabbades av gallring bland anmälningarna.

 

Trist tacka nej
- Det är inget som förvånar mig egentligen, säger tävlingsgeneralen Per Carlsson. Jag har ju mentalt förberett mig för det här och villkoren står inskrivna i tävlingsinbjudan, men det är alltid lika trist att tvingas tacka nej till tävlande.

 

Men för Sibylla och Lasse Gustavsson gick det alltså bra och nu förbereder de sig för sin tredje start i det här rallyt:

 

- Vi kommer att ha vårt sköna nostalgiska sätt även i år, det vill säga klädda i 60-talskläder och bilen utrustad med lite roliga tidstypiska tillbehör, berättar Sibylla Gustafsson.

 

- Bilen är en original 2-takts Saab från 1961 och utrustad med 38 otrimmade hästkrafter.

 

Har ni något nytt i utrustningen i år?

 

- Inte mer än att vi köpt nya kläder, men givetvis kläder i 60-talsstuk, som vi hittat på loppisar och second hand-butiker.

 

Vad är det roligaste med det här rallyt?

 

- Att det är som en enda stor folkfest från start till mål. Det står publik längs hela rallyt och hejar på och vid stoppen är det också mycket folk och fest.

 

Vad har ni för målsättning?

 

- Att komma minst fyra från slutet, säger Sibylla Gustafsson. Vi har nämligen kommit tvåa och trea från slutet tidigare i Midnattssolrallyt, så vi hoppas prestera lite bättre i år.

 

Och vad går tävlingen ut på?

 

- Att pricka en exakt åktid och gör man inte det får man prickar för varje sekund som man missar idealtiden. Hela rallyt tror jag omfattar cirka 150 mil, varav cirka 20 mil är specialsträckor med tidtagning.

 

Spykermiljardär
Bland de många anmälda finns naturligtvis tidigare segrare och de som tidigare har varit med och slagits om segern, men även nya och spännande namn. Eller vad sägs om Spykermiljardären, ryssen Vladimir Antonov, som vid sin sida har den rutinerade franske co-drivern Denis Giraudet.

 

I klassen för historiskt rally vimlar det av segeraspiranter. Eller vad sägs om Stig Blomqvist, som ännu inte vet riktigt vilken bil han kommer att köra. Björn Waldegård som växlat över till en Ford Escort RS 1800 och som fortfarande kör för Team Tidö. Kenneth Bäcklund från Vara som har plockat fram en Ford Escort även han.

 

Slott vid slutet
Årets rally startar onsdagen den 14 juli på Elmia i Jönköping. Dag två börjar med två specialsträckor i norra Småland. Därefter körs fyra sträckor ute på västgötaslätten innan de tävlande når övernattningen vid Saabs Museum i Trollhättan. På fredagen går rallyt genom Dalsland och södra Värmland och på kvällen når karavanen Karlstad för övernattning. Den dagen avslutas med ett specialprov på Färjestadstravet.

 

Lördagen den 17 juli är den avslutande dagen och då passeras Filipstad, Nora, Örebro, Kolsva och Skinnskatteberg. Målgången sker i närheten av Västerås slott.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!