Det är till kommunen som vårdnadshavare ansöker om den typ av skoltaxi som Tim får. Efter att kommunen fattat beslut, är det Östgötatrafikens bokningscentral som beställer resorna av upphandlade entreprenörer. Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken, beklagar det inträffade.
– Vi vill att alla som reser med oss ska känna sig trygga.
Hur detta kunde hända, vet hon inte.
– Vi har pratat med trafikföretaget som i sin tur pratat med chauffören. Han säger att han inte ätit nötter eller hade nötter i bilen. Så det är jättesvårt för oss att veta vad som hänt, säger hon.
Men hur ser rutinen ut kring de med allergier?
– Det följer med in i systemet. Det är bekant att den här pojken har nötallergi och det är bara ett fåtal förare som kör pojken. Men det går aldrig att garantera att bilarna är helt sterila, säger Eva Jylltorp.
Men körs de här bilarna i kommersiell trafik på andra tider på dygnet? Spår av nötter kan ju sitta kvar?
– De här bilarna är helt vikta till oss, så nej, de kör inte kommersiell trafik. Men de har med all säkerhet kört andra personer som har någon typ av färdtjänst innan.
Nu kommer Östgötatrafiken och Norrköpings kommun ha ett möte, för att diskutera om det går att hitta en annan lösning för Tim.
– Vi ska lyfta på alla stenar och se om det är något vi kan göra. Ingen vill ju att något sådant här ska inträffa. Men om vi kommer fram till något som gör att mamman och pojken ändrar sin syn och vill åka igen, det kan jag inte säga i dag, säger Eva Jylltorp.