För barn upp till sex år är drunkningsolyckan den vanligaste dödsorsaken, oftast vid badplatser och trädgårdspooler. Och olyckan är lätt framme när vuxna släpper fokus på barnen.
Multitasking och brist på uppsikt är en alltför vanlig företeelse.
En undersökning gjord av Trygg-Hansa visar att en av fem föräldrar bara har sporadisk uppsikt över sina barn i vattnet.
Varannan förälder säger att de solar på stranden, drygt var tredje läser tidningar och böcker och en av fem föräldrar kollar på sin mobiltelefon.
I Räddningstjänsten Östra Götalands nya kampanj finns en film som ger den obehagliga känslan av att ens barn är borta när man tittar upp från mobilen.
”Tvärtemot vad många tror så skriker och sprattlar man inte under en drunkning. Därför måste vi alltid ha fullt fokus på badande barn. Inte sociala medier och nyhetsbevakning”, skriver Sylvia Rydström vid Räddningstjänsten Östra Götaland i ett pressmeddelande.
Kampanjen har redan nått över tvåhundratusen personer och Räddningstjänsten hoppas att kampanjen ska rädda liv.
”Tack vare allas engagemang i vår kampanj hoppas vi att både barn och vuxna får en bra badsommar”, skriver Sylvia Rydström.