– Museet startade år 2000 och fjolårets besökssiffra på 2 328 är rekordstor, vilket givetvis känns väldigt roligt och sporrande inför framtiden, säger Håkan Hagström som är ordförande.
Vad är det för besökare som kommer till det här Sveriges största brandkårsmuseum?
– Vi har haft studiebesök av bilklubbar, pensionärsföreningar och olika deltidsbrandkårer. I början av året hade vi också besök av representanter för Sveriges arbetslivsmuseer, som hade årsmöte i Norrköping.
Något nytt på gång i år?
– Inte så mycket i år, eftersom vi gjorde en hel del satsningar i fjol, med bland annat nya miljöer som vi byggde upp. Samtidigt är det så att vi firar 20-årsjubileum nästa år, 2020, och det kommer vi då att uppmärksamma på olika sätt. Redan nu är det klart att vi kommer att göra en jubileumskalender, men det kommer att bli en hel del andra jubileumsaktiviteter också.
Kan du berätta lite om vad museet innehåller?
– Man kan säga att museet rymmer cirka 250 års historia om utvecklingen för brandkårer och ambulansverksamheten. Något som numera benämns Räddningstjänsten.
– I museet visar vi förutom många brandbilar och ambulanser, även upp verktyg, kläder och utrustningar för olika tidsepoker och verksamheter.
– Vi visar allt från det att brandkår och ambulanser nyttjade handdragna vagnar och hästkärror till dagens motordrivna fordon.
Vad kan du berätta om fordonssamlingen?
– Brandkårens motordrivna fordon finns representerade från 1908 med Norrköpings Brandkårs första brandbil, en Dürkopp som byggdes om från personbil till brandbil. Just den här brandbilen byggdes om ytterligare en gång och blev då Norrköpings första skumbil.
– Vi har alltså bilar från 1908 till nutid, bland annat en ambulans från 1985, en Volvo, som var med i dokumentären om Palmemordet.
Så det är ett brett perspektiv av brandkårshistoria?
– Ja, vi arbetar för att visa upp en så bred bild som möjligt av räddningstjänstens historia och exempelvis brandbilen från 1965, International Harvester, har lika stort värde för oss, som den 17 meter höga hästdragna stegen, Atlas, från 1878.
– Dessutom försöker vi återskapa en del interiörer och fonden i museilokalen visar en fullskalereplik av en del av stall och vagnhall från Norrköpings gamla brandstation, i kvarteret Lokatten på Trädgårdsgatan, som invigdes 1880.
Är allt i museet från Norrköping med omnejd?
– Nej, många fordon och föremål har spårats upp på andra håll, både i Sverige och i utlandet, ofta efter ett omfattande detektivarbete. Men en del av det som visas på museet i Simonstorp visades tidigare upp på brandstationens museum i Norrköping eller fanns i olika förråd.