Matematik - i praktik

Matematik är svårt och tråkigt, det är en uppfattning som går igen hos många gymnasieelever. För att ge ämnet en praktisk mening skickar Rudolf Steinerskolan varje år ut sina elever på fältmätning.  - Jag ser verkligen värdet i att genomföra det här, säger klassföreståndaren Mikael Arvehell som varit med om fältmätningen i många år.

Det är viktigt att alla mätresultat blir rätt så att kartan blir korrekt.

Det är viktigt att alla mätresultat blir rätt så att kartan blir korrekt.

Foto: Sandberg Niclas

SIMONSTORP2008-04-23 03:00
Från och med förra måndagen och fram till i dag veckan därpå befinner sig tiondeklassarna från Rudolf Steinerskolan i Norrköping och Örjanskolan i Järna på Sikargården utanför Simonstorp. Sammanlagt rör det sig om 45 elever och på schemat står fältmätning. Under tio dagar ska eleverna, uppdelade i elva grupper, mäta upp området kring gården och konstruera en karta enligt konstens alla regler. - Vår ambition är att förmedla matematiska grundtankar i praktiken, förklarar matteläraren David Sunnergren. I mångt och mycket handlar det om trigonometri. Grupperna har fått varsitt område som de delat upp i trianglar, vilka de sedan mäter upp för att kunna placera in exempelvis hus och vägar på kartan. En aha-upplevelse
Samtidigt som det handlar mycket om matematik finns även en social aspekt. Eleverna från de två olika skolorna är blandade i grupperna och för att det ska bli någon karta måste de samarbeta med varandra. Mitt ute i vegetationen står Grupp L, bestående av Maria Arwidsson och Fridha Andrén från Norrköping samt Magnus Hambleton och Lukas Chyle från Järna. - De andra var avundsjuka i början eftersom vårt område såg minst ut på ursprungsbilden, men det var underdimensionerat och är dessutom ganska svårt att mäta eftersom det är kuperat och har en hel del skog, förklarar Maria med måttbandet i högsta hugg. Alla i gruppen är överens om att det här inte känns som att plugga matte och att samarbetet så här långt har fungerat utmärkt. Men, konstaterar Maria: - Många säger att även om man inte begriper sig på matte får man en aha-upplevelse av det här, jag hoppas att man får det, men jag har inte fått den än. Vill skapa förståelse
Fältmätning har ingått i kursen för eleverna på Rudolf Steinerskolan i mer än tio år, förklarar klassföreståndaren Mikael Arvehell. Att efter tre veckors teoretiska studier få se att man faktiskt kan ha praktisk användning av kunskaperna är viktigt för eleverna. - Vissa elever blommar ut här och kunskaperna sjunker in hos de flesta, berättar David Sunnergren. - Vi vill skapa förståelse. Hellre att eleverna får en förståelse än att slutresultatet blir en proffsig karta. Vänskapsband
Under de tio dagarna på gården handlar det förstås också om mycket mer än skolarbete. Varje grupp har kökstjänst en dag var och eleverna har mycket tid till att umgås och knyta nya vänskapsband. - Vi har varken teve eller internet här, det är som att vara utanför civilisationen även om vi hör tågen, konstaterar Maria och Fridha. - Jag älskar nya kontakter, vi spelar gitarr och sjunger, det är lite lägerkänsla, myser Maria. Förena nytta med nöje kallas det visst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om