Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stör skvättande ungar vid poolen dig?

Tre av fyra stör sig på något på sitt semesterboende. Värst är dålig mat, men även paxade solstolar, dåligt internet och skrikande barn finns med på listan.

Maten är det som de flesta resenärer klagar på.

Maten är det som de flesta resenärer klagar på.

Foto: Ticket

SEMESTER2018-06-23 12:00

Det är Ticket som gjort en Sifoundersökning bland sina resenärer om vad de stör sig på. Och det visar sig att de flesta någon gång stört sig på något på hotellet under sin utlandsresa då 73 procent svarar att de gör det.

– Många gånger har man lagt ner mycket tid och energi på att hitta en perfekt semesterresa, där boendet är otroligt viktigt. Olika störningsmoment på hotellet påverkar då semesterkänslan negativt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Vem har inte hört om gäster som paxar solstolar innan solen gått upp för att ha någonstans att ligga när solen äntrat horisonten – och stört sig på det? Men nu verkar det inte som om detta är lika störande längre, eller så har bara andra saker upptagit vårt störningssinne mer. I tickets undersökning säger nämligen bara 14 procent att de stör sig på det tidiga paxandet. I stället har ett dåligt wifi seglat upp på topp-fyra på listan. 28 procent uppger att ett krånglande eller obefintligt wifi stör dem på semesterresan, vilket skapar irritation.

– Ett bra fungerande wifi på hotellet är för många svenska resenärer mycket viktigt. Om boendet då inte erbjuder wifi, eller om det fungerar dåligt, upplevs detta då som mycket störande. Vikten av wifi har dock minskat sedan roamingavgifterna inom största delen av Europa slopades förra sommaren, säger Katarina Daniels.

Allra mest stör vi oss på dålig mat, dåligt städade rum och lyhörda rum. Att störas av barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, är något man hör om titt som tätt. Men det är faktiskt bara två procent som anser sig störas av det.

Det här stör vi oss på:

1. Dålig mat, 37 procent

2. Dåligt städade rum, 33 procent

3. Lyhörda rum, 30 procent

4. Inget eller dåligt fungerande wifi, 28 procent

5. Att inte kunna justera temperatur på rummet (för kallt/varmt), 25 procent

6. Högljudda och skrikande barn, 24 procent

7. Festande ungdomar, 15 procent

8. Gäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 14 procent

9. Långa in- och utcheckningstider, 14 procent

10. Dåliga gardiner för fönstren (ljus som väcker mig på morgonen), 6 procent

11. Barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, 2 procent

12. Annat, 5 procent

Källa: Ticket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!