Det finns ingen informationsskylt, så många har nog undrat var det stora ankaret i Norrköpings hamn kommer ifrån. Norrköpingsbon Carl-Göran Rosén har forskat och kommit fram till att det användes av - Norrköping!
Det vill säga fregatten Norrköping, ett krigsfartyg som byggdes 1858 och sedan hann med att segla till bland annat Medelhavet och även till Nordamerika.
Närmare bestämt den 14 september 1861, då hon avgick mot USA, via Plymouth och senare S:t Barthélemy i Västindien, bland annat som skydd för svenska handelsfartyg under det amerikanska inbördeskriget. Allt enligt wikipedia.
Norrköping var bestyckat med drygt 30 kanoner och hon var det sista fartyget på flera sätt:
Hon blev flottans sista seglande fregatt och det sista fartyget som sjösattes från slipen i Wasaskjulet i Karlskrona.
Dessutom var hon det sista svenska krigsfartyget som byggdes i trä.
Vintern 1865-66, förvandlades hon till en korvett. Som korvett ansågs Norrköping vara ett av de vackraste segelfartygen i Svenska flottans historia!
Under perioden 1879-1982 var Norrköping rustat för expedition i svenska vatten för övningar med exercisskolornas manskap.
Sedan en ny och fristående skeppsgossekår hade organiserats 1907, användes Norrköping till logementsfartyg under lång tid för inkvartering av de 200 skeppsgossar som placerats i Marstrand.
Enligt ett kungligt brev den 20 juni 1930 skulle dock Norrköping inte längre besiktigas och användas i tjänst.
Ett misslyckat försök gjordes i det läget att rädda henne till museiföremål. Istället såldes hon och höggs 1936 upp i Torekov.
Fakta: HMS Norrköping
Fregatt, örlogsskepp. Under segelfartygens tid var fregatter en typ av segelfartyg.
Byggdes på Karlskrona Örlogsvarv, sjösatt 21 augusti 1858. Utrangerad 1936.
Längd: 45.5 meter, bredd: 12,2 meter, djupgående: 5,9 meter. Norrköping hade en segelyta på 1661 m².
Bestyckning: 18 x 30-punds kanoner, 10 x 30-pundspatroner, 6 x ½ tums karronader.
Korvett (av franska corvette) är ett mindre, lättmanövrerat och lätt bestyckat örlogsfartyg.
Angående ankaret som vi nämnde i början av artikeln och som ligger anonymt placerat i Norrköpings hamn, kan man väl hoppas att Norrköpings kommun också gör en efterforskning av dess bakgrund. Och, om man kommer fram till samma resultat som Carl-Göran Rosén, kostar på en informationsskylt på ankaret och berättar om dess spännande bakgrund hos HMS Norrköping.