Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Missnöje med upphandling

I slutet av juni blev upphandlingen av kollektivtrafiken klar. Nu överklagas den av Skärgårdstrafiken i Östergötland AB. Missnöjet är stort.

Göran Johansson är upprörd över hur upphandlingen skett. Foto: Andreas Skogh/arkiv

Göran Johansson är upprörd över hur upphandlingen skett. Foto: Andreas Skogh/arkiv

Foto: Skogh Andreas

Sankt Anna2011-07-08 03:00

Göran Johansson, en av delägarna i Skärgårdstrafiken i Östergötland AB, säger:

- Jag har varit med och skrivit överklagan och lämnat in den. Vi fick tre dagar på oss att lämna in de nya siffrorna. Hade vi fått mer tid på oss hade vi kunnat räkna bättre. Nu fick vi bara hugga till med något.

Tre dagar innan
Siffrorna Göran Johansson syftar på handlar om att Östgötatrafiken, som fått i uppdrag av Norrköpings kommun, Söderköpings kommun och Valdemarsviks kommun att sköta upphandlingen av skärgårdstrafiken, ändrat villkoren så sent som tre dagar innan anbuden skulle vara inlämnade.

Villkoret gäller vilken typ av båtar som skall användas i kollektivtrafiken.

- Man ändrade från E -båtar till D - båtar, det blir en avsevärd skillnad i pris. Båtarna måste byggas efter vissa säkerhetssätt, det är ett helt annat byggnadsreglemente. Så vi fick gissa oss till kostnaden. Om vi inte hade haft så bråttom kanske det hade blivit rätt. Vi känner oss missgynnade.

Göran Johansson och hans kollegor har ett antal andra punkter som de är missnöjda med, men vill i dagsläget inte diskutera dessa.

Östgötatrafiken svarar
Juristen Jonas Jonasson på AB Östgötatrafiken, som varit delaktig i upphandlingsprocessen, medger att kraven ändrades då de fått felaktiga uppgifter om kraven på passagerarbåtarna. Men han vill inte uppge varifrån informationen kommit.

- Under förhandlingens gång ändrade vi en av parametrarna. Vi utökade kraven på fartygen från E - till D -klassade fartyg. Detta var efter att anbudstiden gått ut.

Farvatten kring Arkö, Aspöja och Gryt är D- klassade, och enligt Jonas Jonasson behöver kollektivtrafiken gå över dessa vatten för att ha tillräcklig flexibilitet i området.

- Tre dagar är tillräckligt, om man inte ligger på latsidan, säger han. Normalt sett har vi kortare tider. Jag anser inte att tre dagar är för kort tid.

Svårberäknat
Stefan Eriksson, chef för tekniksektionen på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning, medger att det kan vara väldigt svårt att beräkna kostnaderna för att göra om en båt från E- klass till D -klass. För passagerarbåtar tillkommer även krav på storlek på båten kontra passagerarantal.

Storleken på båten har inte med hur långt ut man får går, säkerheten är viktigast.

- Ju längre ut man går, desto högre krav ställs på säkerheten, då behöver man resurser till att evakuera till exempel.

- Det beror helt på vad som behövs. Handlar det om att stora skrov, att bygga om det, så handlar det om avsevärda summor. Så mycket kan man säga. Då kanske det är bättre att köpa nytt, säger Stefan Eriksson.

Fartområden är en geografisk indelning av farvatten, det har inget med hastighet att göra.

Område E är kustnära, skyddade vatten, inne i skärgården.

Område D är mer öppna vatten, med större våghöjd.

Därefter finns område B, C och A. Område A har inga begräsningar.

Transportstyrelsen certifierar fartyg för de olika fartområdena.

Många av de krav som finns på fartyg beror på fartområde. Ju mer vidsträckt fart desto högre krav ställs på fartyg och de ombordanställda.

Krav ställs bland annat på livräddningsutrustning, fartygets vattentäta indelning, brandskydd och kommunikationsutrustning.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om