Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu är kanalbygget i gång i Inre hamnen i Norrköping

Området i den första etappen av Inre hamnen är sedan något år tillbaka en byggarbetsplats. Nu byggs kanalerna i Inre hamnen.

Här bygger NCC kanalerna i den första etappen av Inre hamnen i Norrköping. Marken intill kommer att höjas i minst nivå med den kant man ser längs kanalen.

Här bygger NCC kanalerna i den första etappen av Inre hamnen i Norrköping. Marken intill kommer att höjas i minst nivå med den kant man ser längs kanalen.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Saltängen2020-06-21 06:45

NCC utför åt kommunen arbeten med vägar, kanaler, broar, kaj och sedan parker, infrastrukturen inför att byggherrarna ska uppföra sina hus, i det som fått områdesnamnet Inre hamnen, i stadsdelen Saltängen.

Platschef Gunnar Wall vid NCC ansvarar för bygget av kanaler, kaj och broar i etapp 1 av Inre hamnen. Arbetet med kanalerna kom i gång för cirka två månader sedan.

– Det enda som pågår nu rent fysiskt är kanalerna. Vi har delat upp dem i fem, det är egentligen 550 meter kanal totalt, säger Gunnar Wall.

Kanalerna byggs i formen av ett stort E, med de korta delarna ut mot Strömmen. Just nu pågår arbetet med den östra delen, där man spontat och schaktat, och gjuter skyddsbetong i botten för att skapa en bra arbetsyta. En förberedelse för en gjuten konstruktion.

Det blir sex broar över kanalerna, och en och annan spång, och en gång- och cykelbro över till södra sidan av hamnen. Om den ska vara öppningsbar eller inte är inte klart.

Där mittenkanalen går ut i Strömmen har det varit en gammal skeppsdocka, berättar Gunnar Wall. Här har man hittat gamla träpålar och väggar som visar hur dockan sett ut. Träpålarna har varit så långa som 18 meter.

En ny kaj ska byggas, ända från Hamnbron och bortåt, visar Gunnar Wall, totalt 670 meter. 

Kajlinjen flyttas ut cirka två meter, sju meter på något ställe. Och hela marken på området ska lyftas 1 till 1,5 meter, för att möta att vattennivån om 100 år kanske är en meter högre, i och med havshöjningen. 

Man kan redan se nivåskillnaderna när man tittar på de vägar som byggts, de är bra mycket högre upp än utanför byggområdet.

I augusti-september hoppas man komma i gång med kajbygget, och då ska man även fortsätta med kanalbygget, åt väster. 

När vi går ut och tittar på området pågår miljösanering i en del, och lite längre bort ligger de gamla pålar man hittat i en hög. Arkeologerna gör nu det sista på sitt arbete i området.

Byggherrarna ska börja bygga år 2021, enligt planen, då kommer byggnationen av husen i gång, berättar Gunnar Wall.

Vad spännande att få vara med om det här projektet.

– Ja, det blir ju fint, om det blir som alla har tänkt sig, säger Gunnar Wall.

Det enda som är helt klart ännu är entrén till Inre hamnen, Kanonparken, eller Kanontorget, som invigdes i december förra året.

Inre hamnen i Norrköping består av två etapper. I etapp 1, närmast vattnet, blir det cirka 1 000 bostäder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!