I höst ska ytterligare 250 trafiksäkerhetskameror monteras upp i Sverige, 11 av dem hamnar i Östergötland. Sedan tidigare finns 1500 fartkameror i landet som räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Varje år skickas 300.000 bilder till automatiserad trafiksäkerhetskontroll (ATK) i Kiruna för utredning. Alla kameror är dessutom direktkopplade till Polisen.
Mätningar visar att kamerorna fungerar väl. Trafikanterna väljer att sänka hastigheten när man kör på en väg med trafiksäkerhetskameror. 98 procent av de som passerar fartkameror håller hastighetsbegränsningen, ungefär 35 procent av fortkörningarna leder till böter. De flesta ärenden läggs ned av olika anledningar, som till exempel snö, regn och smuts på kameraskåpen, vilket ger för dåliga bilder.
Alla kameror placeras synligt och hastigheten är väl skyltade vid kamerorna så att alla kan köra lagligt. Kamerorna mäter fordonets hastighet med hjälp av radar och fotograferar bara när någon kör fortare än vad som är tillåtet på vägen.
Tillväxten av de nya fartkamerorna är av högsta värde när det kommer till att rädda människoliov, men också i byggkostnad. Varje fartkamera kostar omkring en halv miljon kronor att bygga.