Det var i våras som det såg ut att till slut bli klart med att förbifarten skulle börja projekteras och byggas förbi Finspång – efter nästan 70 års planerande. En väntan som förlängts ytterligare några månader, då den första upphandlingen fick ersättas av en ny.
– Vi ville att kostnaden och kvalitén skulle gå hand i hand. Nu satte vi in vissa nya parametrar i upphandlingen, så att det inte gick att gå förbi vissa saker, säger Henrik Pihl på Trafikverket om vägsträckan på 2,5 kilometer som planeras kosta 70 miljoner kronor.
Men nästa vecka kommer Trafikverket ha ett första möte med den konsult som kontrakterats för vägplaneprocessen.
Att flytta genomfartsleden som passerar Finspångs centrum på riksväg 51 har länge varit ett önskemål. Varje dag rör sig mellan 4 500 och 9 700 fordon, varav 490 räknas som tung trafik, på leden, enligt länstransportplanen.
Den nya sträckningen kommer fortsätta mot Skärblacka efter Skutenbron för de som kommer från Norrköping. Från den skarpa kurvan mellan Viggestorp och Torstorp ska vägen gå ut över fälten förbi ridhuset och komma fram på väg 51, ungefär vid Malvikenkurvan. Det blir en nybyggd sträcka på ungefär 2,5 kilometer som ansluter i höjd med Gammalstorp.
Finspångs kommun har tryckt på Trafikverket, detta för att kunna planera innerstaden och dess framtid som hållits som gisslan av riksväg 51. Nu kan det ge utrymme att bygga ut staden, inte bara i riktning mot Norrköping.
– Boende i Viggestorp och Torstorp blir påverkade av det här. Så är det. Men om man tittar på hur mycket folk som påverkas i dag är det kanske lindrigare. Korridoren har planerats här sedan länge, säger Henrik Pihl.
Förseningen med upphandlingen ska inte ur dagens perspektiv påverka sluttiden för den nya sträckningen av riksväg 51, som ligger någonstans kring sommaren 2026.
– Det är ganska långa processer. Vi har fått göra en justering i tidsplanen, men räknar på att klara öppnandet till 2026. Men det finns andra saker som kan påverka. Vägplaneprocessen, samrådsunderlag kring dragningen av vägen. Naturvärdesinventeringen där vi gör en enklare miljöredogörelse som vi skickar in till länsstyrelsen. Sedan kan det anses att vägen har en betydande miljöinverkan på naturen. Då ska det upprättas en fördjupad MKB (Miljökonsekvensbeskrivning), berättar Henrik Pihl inför projektstarten på torsdag.