Svinnet svider för butiken

För matbutiker blir kastad mat en stor ekonomisk börda.

Kreativ. Matbutiker sliter med att få ner matsvinnet.

Kreativ. Matbutiker sliter med att få ner matsvinnet.

Foto: Sandberg Niclas

Resurser2017-07-19 09:30

En av tre svenskar kan inte skilja på bäst före-dag och sista förbrukningsdag, enligt en Sifoundersökning från företaget Matsmart. Förvirringen leder till att kunder inte köper varor med utgående datum, något som blir en kostnad för mataffärerna.

– Vi i Sverige är bortskämda med ett otroligt bra utbud. Som kund förväntar du dig att kunna gå in i en butik när som helst och hitta ett fullt sortiment. Oavsett årstid eller tid på dygnet, säger Niklas Karlsson som är butikschef för City Gross Norrköping.

– Den höga servicegraden kan lätt bli svinndrivande. Vi lägger medvetet en peng av vår omsättning på det breda sortimentet för att kunna tillgodose kundens krav, förklarar han.

Vad gör ni för att minska matsvinnet?

– Vi försöker alltid ha fler beställningsdagar för att kunna beställa i mindre volymer.

– Det går till exempel att förädla sina produkter. Kött som håller på att gå ut i datum maler vi ner till blandfärs. Då får vi en extra dag på oss att sälja produkten. En färsk fisk som håller på att gå ut i datum kan vi tillreda och grilla.

Tidigare har butiken försökt ge ut mat till lokala organisationer, men bristen på en ordentlig praktisk hantering har satt käppar i hjulet för ett potentiellt samarbete.

– Vi står fortfarande som ansvariga för produkten och tycker inte kvaliteten har kunnat garanteras. Uteslutande det vi slänger går inte att använda.

– Skulle en social mataffär hitta en bra organisation och jobba på ett vettigt sätt vore det jätterevligt att hitta ett samarbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!