Till Allmänna Reklamationsnämnden kan man vända sig om man till exempel är missnöjd med ett köp. Så har denna kvinna från Norrköping också gjort. Hon hade bokat ett hotellpaket till Turkiet. När hon och resesällskapet öppnade dörren möttes de av mögellukt. Utöver att det inte är en särskilt god lukt, är kvinnan dessutom allergisk mot mögel. Hon poängterade detta och hotellpersonal försökte med två olika medel att spraya bort lukten. Detta misslyckades.
Eftersom inga likvärdiga rum fanns tillgängliga på hotellet, erbjöds sällskapet ett finare rum. Här skiljer sig nu resesällskapets och hotellets/researrangörens berättelser åt. Enligt kvinnan blev de anvisade det finare rummet, som de tvingades betala drygt 2 000 kronor extra för under hela vistelsen. Enligt researrangören fanns ett rum i samma prisklass ledigt redan dagen efter, men då ville inte sällskapet byta rum igen utan godtog att stanna kvar i det finare till en extra kostnad. Detta för att det finare rummet hade finare utsikt och sol.
ARN går på kvinnans linje. De menar att hotellet inte agerat på ett acceptabelt sätt när mögellukten upptäcktes. Sällskapet borde då ha fått byta till det dyrare rummet utan att få betala något extra för det. Sedan skulle de ha fått stanna där hela resans period utan att betala extra, eftersom hotellet inte kan kräva att hon ska byta rum en gång till. De dryga 2 000 kronorna bör därför betalas tillbaka till kvinnan.