Agdagalan är Östergötlands svar på reklamtävlingen Guldägget. Den har arrangerats av Marö, marknadsföreningen i Östergötland, sedan 2006 och är till för att utse de främsta marknadsföringsinsatserna i länet under föregående år.
– Galan är jätteviktig för regionen. Vi vill visa att Östergötland är en region att välja för sin marknadsföring och reklam och lyfta de förmågor och kompetenser som finns här, säger Stefan Widar, ordförande i Marös styrelse.
Varje år delas ett antal priser ut i olika kategorier till de som arbetar med marknadsföring i länet. Det största och mest prestigefulla priset som delas ut är Årets marknadsförare, som i år vanns av Byn kommunikationsbyrå tillsammans med Länsförsäkringar, för kampanjen "Sveriges största brandövning". Där de fick östgötarna att genomföra en egen brandövning hemma. En kampanj som kommer att genomföras även i år och som nu har spridits till andra delar av landet.
Ett femtiotal bidrag skickades in till Agdagalan i år och drygt 160 personer kom till galan på Arbis. De andra pristagarna var reklambyrån Edit och björnen, som vann kategorin Agda Print för en tapetkatalog de tillverkat för Mr Perswall.
Agda Design gick till Kudos by Paizano för en förpackningsdesign för hudvårdsserien Monkids. Priset i Agda Rörlig bild gick till produktionsbolaget Kojan Film och Linköpings kommun för kommunfilmen "Där idéer blir verklighet". Tekniska verken fick pris i kategorin Agda Digital för deras app om avfall.
Varje kategori har en egen jury, där de gett de olika bidragen poäng utifrån några givna kriterier. På så sätt har juryn kommit fram till de bästa bidragen och en vinnare.
– Det här är det största och finaste lokala marknadsföringspriset som man kan få, det är jättevärdefullt, säger Stefan Widar.
Några hedersutmärkelser delades också ut under galan. De går till de som gjort något extra för regionen och lyft den särskilt. Hedersutmärkelserna utses av Agdagruppens styrelse.
– I år är det bland annat ett evenemang. SM-veckan som arrangerades i Norrköping förra året. Det är ett evenemang som bör lyftas fram. Det har varit väldigt bra marknadsföring för regionen. Det genererade över 100 000 besökare och över 60 miljoner kronor tillbaka till regionen, säger Stefan Widar.
Förutom Upplev Norrköping som fick hederspriset Årets evenemang gick priset som Årets kreatör till Johan Karlgren från Motala för hans "Pappas pärlor". Stångåstaden tilldelades priset Årets uppdragsgivare.