– Vi ska hålla till i gamla bageriets lokaler, mitt i hantverksbyn. De är perfekta för det här. Vi skrev på kontraktet för två veckor sedan, säger Robin Sanderfalk, som driver glassrestaurangen intill glasbruket. Han möter upp först och börjar berätta om planerna som nu ska förverkligas:
Ett småskaligt ölbryggeri, med målet att sätta Rejmyre på kartan även när det gäller denna maltdryck. En dryck som definitivt kommer att dra igång experimentlustan hos honom och de två andra delägarna, Cetih Landin, som driver Rejmyre Gestgifveri och Peder Josephsson, som idag jobbar på ett bryggeri i Nyköping.
– Det ska bli väldigt kul att ta fram olika ölsorter, det nya är att använda mer frukt i öl. Det finns varianter med kokos och ananas. Hallon är också populärt. Vi skulle vilja satsa på äpple, tillägger Robin Sanderfalk.
Den i trion som har den yttersta kompetensen när det gäller själva hantverket, är Peder Josephsson Han är utbildad öltekniker. De kompletterande erfarenheterna har Robin som även jobbar som bartender och Ceith som också kan titulera sig sommelier.
Målet med satsningen är också att få till ett samarbete med de övriga företagarna i hantverksbyn. Redan nu finns långt framskridna planer när det gäller glasbruket. Här kommer man att ta fram ett ölglas och förhoppningsvis också en exklusiv ölflaska
– Inspirationen tar vi från 30-talet, då det faktiskt tillverkades ölflaskor och buteljer där. Det här blir ett världsunikt samarbete som jag tror inte finns någon annanstans, säger Robin.
Så ansluter Ceith Landin och det är dags för en rundvandrig i den gamla bagerilokalen, som idag är urblåst och håller på att fräschas upp.
Utrustningen är redan inköpt och står i en lokal intill. Här finns bland annat ett bryggverk, där vörten ska kokas. Varje ”kok” blir 200 liter. Målet är att producera 400 liter per dag. Fem jästankar står också och väntar. De klarar att jäsa två kubik i taget och jäsningsprocessen tar mellan två och fyra veckor.
– Jag har en idé om att sedan utveckla verksamheten genom att skapa en liten köksavdelning intill där man kan hålla matlagningskurser för exempelvis företag och föreningar. Mat och dryck i kombination, säger Ceith, krögare som han är.
Meningen är också att turister och andra besökare ska kunna titta in i bryggeriet, som fått arbetsnamnet Hantverksbryggeriet, och se hur processen går till. Men självklart handlar det även om att sälja ölen till pubar och restauranger. Fokus ligger på Östergötland och Sörmland. De blivande ölproducenterna vet att intresset för lokala produkter är än hetare idag.
– När det gäller just mikrobryggerier drog efterfrågan igång redan för tio år sedan, men de senaste fem åren har det satt riktig fart. Folk tycker att det är väldligt spännande med småskalig produktion, konstarerar Robin
Att försöka saluföra ölen i Systembolagets hyllor, är inget som de tänker satsa på direkt. Deras erfarenhet säger att man bör vänta ett par år.
Om planen går som det är tänkt kommer det att bryggas öl med full kapacitet lagom till jul. Det är ytterligare en del tillstånd och annat som måste till innan det är dags att slå på startknappen.
– Vi vill jobba långsiktigt och göra det här väldigt bra. Skapa något unikt, det handlar om passion och intresse och det här är vår livssatsning, säger Ceith Landin.