– Men nu är det på grund av tjällossning. Det är helt okej, säger Gunnar Karlsson vid Stora Nybygget.
När vi träffade honom tillsammans med några andra längs vägen var kritiken desto hårdare. Bland annat mot att förbudet fanns kvar trots att vägen var frusen. Mikael Pettersson vid Svevia svarade att det var en omöjlig uppgift att täcka och täcka av skyltarna efter behov. Han hade 135 mil att ansvara för.
Men någon vecka efter att vi skrev om det hela togs förbudet bort under den långa kalla tiden med frusna vägar. Så under större delen av vintern har vägarna fått trafikeras med fordon upp till 64 ton. Vid begräsningen var 12 ton maxvikt. Det kan en stor traktor utan last väga.
En av flera som kontaktade Trafikverket var Jonas Andersson vid Axsjövik.
– Alla som sökte fick ju dispens, men om man åkte utan dispens kunde man åka på böter som fick företaget att gå i konkurs. Så varför kunde man inte helt enkelt öppna vägen?
– Dagen efter att jag ringt öppnades den. Det visade sig att vi varit flera som klagat.
– Det stora problemet är att vägen är för dåligt byggd och behöver åtgärdas, säger Jonas Andersson.
– 2019 har jag hört, om det finns pengar, fortsätter han.
Sedan ungefär 14 dagar är alltså vägen på nytt avstängd, men nu på grund av tjällossningen.
– Det är inget att säga om, det är vi alla överens om, säger både Gunnar Karlsson och Jonas Andersson.
– Kanske att vägen kan öppnas till 1 maj om värmen håller i sig, hoppas de.