Rejmyre Art Lab är ett långsiktigt, platsbaserat, undersökande konstprojekt i Rejmyre grundat 2009 av Sissi Westerberg och Daniel Peltz.
– Det är dedikerat till platsen Rejmyre, men jobbar utifrån både superlokala och globala frågor, samtidigt, säger Louise Johansson Waite, programansvarig på Rejmyre Art Lab.
Att ett av de konstnärliga forskningsprojekten kom att handla om den förorenade marken vid glasbruket började med ett annat projekt i glasbruket. Under den perioden skulle glasbruket säljas – men ingen ville köpa det på grund av den kontaminerade marken, då man inte ville inte bära ansvaret för föroreningshanteringen.
Kommunen fick gå in och ta över ansvaret för marken, för att glasbruket skulle kunna leva vidare. Kommunen startade en researchgrupp som Rejmyre Art Lab bad om att få vara med i, varpå man utbytte idéer med miljöstrateger, markspecialister, geologer, historiker och arkeologer, och bjöd in regionala och internationella konstnärer i projektet “Detox – clean it up!”.
Konstnärerna utforskade från 2018 till 2020 olika perspektiv på hur man hanterar arvet från industriavfall. Resultatet är en serie konstverk och en bok. Verken har kunnat ses runt omkring Rejmyre i form av platsspecifika konstinstallationer.
Nu har det blivit en utställning som visas från den 10 december till 17 mars på Östergötlands museum i Linköping.
Cecilia Jonssons installation "Den förbjudna trädgården" innehåller konserverade och torkade växter, arter som kan absorbera miljöfarliga ämnen och metaller från jord, växter som odlats på den kontaminerade marken. Jonsson ser växterna som ingredienser till en detoxsmoothie och ställer frågan: "Hur många år behöver trädgården odlas på den förorenade platsen innan växterna blir ätbara?"
Sissi Westerberg och Kerstin Ribers har återvunnit engångsplastglas och färgat dem. De tre mest populära färgerna på glas som tillverkades i Rejmyre var rött, blått och grönt. I den tidigare glasproduktionen användes de giftiga ämnena kadmium, kobolt och arsenik för att färga glasen. Konstnärerna har använt textilfärger.
Linköpingskonstnären Hasti Radpours verk "Out of site, out of mind", har formen av en slunga laddad med en glasklump. Installationen ska visa på ilskan men också hjälplösheten inför problemet med avfallet.