Det är inte bara Sontorps och Ljusfalls förskola som kan läggas ner när kommunen sparar.
Även på Rejmyre förskola förändras saker.
På avdelningarna Humlan och Nyckelpigan på Degelvägen huserar de yngsta barnen. På avdelningen Guldbaggen, en halv kilometer bort, befinner sig de äldre.
Men barnen i Guldbaggens paviljong flyttar in hos de yngre barnen på Degelvägens lokaler i slutet av sommaren.
Jonathan Keskisärkkä har tre barn i förskoleåldern som alla går på Rejmyre förskola. Han vill att förskolans ledning tänker om.
– Det som jag tror är det mest kritiska med att slå ihop tre avdelningar är hur man ska tillgodose barnens alla olika behov. I och med att vi har barn som är två, fyra och fem år ser jag det som ett potentiellt jätteproblem att få pedagogiken för barn i de olika åldersspannen att fungera tillsammans, säger Jonathan Keskisärkkä.
Hur tycker du verksamheten fungerar i dag?
– Givet förutsättningarna tycker jag pedagogerna gör ett bra jobb.
Men Jonathan Keskisärkkä tror att problem kommer att uppstå när förändringen blir verklighet i slutet av sommaren.
– Ytorna som förskolan har i dag, när det är fullbelagt, är tillräckliga. Men om man ska samla uppemot 40 barn på ännu mindre yta kommer det bli trångt, ännu högre ljudnivåer och återigen svårt att tillgodose barnens behov. Jag antar att nästa steg i det här, när man stänger en del av verksamheten, är att förskolepedagogerna blir färre.
På vilket sätt kan era barn drabbas?
– Att deras utveckling stagnerar, att det tar längre tid för dem att lära sig saker. Det kan bli så att de yngre barnen tvingas till aktiviteter som de inte är mogna för. Vi är oroliga för våra barn.
Förskolan är belägen i två olika hus som ligger separerade. Tio barn ska flytta från paviljongerna till förskolehusen på Degelvägen. Rektor Madeleine Lilja berättar att hon gör en organisationsförändring, men att Guldbaggens paviljonger fortfarande kommer att användas, till viss del.
– Syftet är att säkerställa utbildningens kvalitet och skapa en mer hållbar miljö för pedagoger och barn. Det är en utmaning att ha två hus, när det blir bortfall i personalen till exempel. Men vi lägger inte ner paviljongerna till hösten, vi slår ihop oss till ett hus men stora delar av dagen kommer en barngrupp att använda paviljongerna.
Vad vinner ni på förändringen?
– Det vi vinner är att vi blir personaltätare under hela dagen, att pedagoger slipper ändra tider med kort varsel och skapar en hållbar arbetsmiljö på plats eftersom vi har personal närmare varandra. Vi tar ett annat utgångsläge men kommer att nyttja de miljöer som vi har på utegården. Det skapar en likvärdigare förskola och vi kan nyttja pedagogernas kompetens på ett helt annat sätt.
En kritik som föräldrar lyfter är att barn i olika åldersgrupper hamnar tillsammans?
– Det faller inte för att vi flyttar till ett hus, vårt arbetssätt kring gruppindelningen kommer att vara detsamma. Det förändrar inte hur vi fortsätter att skapa grupper efter barnens behov.
Kommer den minskade ytan att vara tillräcklig?
– Det blir mindre yta i utgångsläget, men vi kommer att använda paviljongerna och vår utemiljö systematiskt och medvetet. Sedan har vi en jättestor gård vid förskolehuset samt gården vid paviljonger. Jag ser det inte som en risk eftersom barnen inte kommer vara tillsammans på samma yta.
Minskar beläggningen av barn?
– Vi blir något färre barn.
Påverkar det anställningar?
– Nej, jag behåller min personal.