Regeringen vill tillåta vingårdar, mikrobryggerier och små destillerier att sälja alkoholhaltiga drycker direkt på plats. En välkommen nyhet för Rebecca "Bex" Almqvist på Almqvist:
– Det är helt fantastiskt, det kommer innebära att jag kan anställa en person med en gång. Det vet jag redan nu, och det hade varit otroligt för mig som småproducent.
För lite mer än ett år sedan startade hon sin sprittillverkning i Hantverksbyn i Rejmyre. Resan därifrån har gått stadigt uppåt ända från början.
Med mer än 20 år i branschen – som bartender i London och Stockholm samt efter att ha jobbat med företaget Absolut Vodkas marknadsföring – har hon skapat sig ett namn och kontaktnät. Hennes akvavit och gin som produceras här ska snart lanseras i Finland och i Storbritannien. Redan nu finns Rebecca Almqvists produkter på Systembolaget och några av de mest ansedda cocktailbarerna i Stockholm.
Och nu kommer nästa potentiella uppsving för företaget – gårdsförsäljning.
– Jag är med i branschorganisationen Sveriges producenter av alkoholdrycker (SPAA) och det här har varit högst upp på agendan i många år.
Hur förändrar det saker för dig?
– Vi kan öppna upp destilleriet för besökare och visa vad vi gör här och hur gin och akvavit produceras.
I det förslag som ska ut på remiss finns vissa begränsningar. Drycker får säljas mellan klockslagen 10 och 20 direkt till den som betalat för till exempel en guidad tur eller föreläsning.
Som mest får man sälja upp till 0,7 liter per tillfälle. För Rebecca Almqvist blir det en flaska från hennes produktion. Lagförslaget gäller företag som producerar som högst 75 000 liter spritdrycker.
– Det finns ett växande intresse hos svenska befolkningen, och även internationellt, när det kommer till hantverkssprit. Jag tillverkar på plats och detta ger mig möjligheten att visa tillverkningen och även erbjuda provsmakningar om gårdsförsäljningen blir verklighet.
Hur ser du på begränsningarna i förslaget?
– Det är inte bara bra för mig, utan det här kommer att gynna landsbygden, besöksnäringen och turismen. Det kan vara så att förslaget är försiktigt och med flera begränsningar, men det skulle vara stort och oerhört betydande för mitt företag. Exempelvis kommer jag kunna lansera specifika flaskor bara här på destilleriet som limiterade utgåvor utan att gå via Systembolaget. Det här kan också innebära en viss volymökning för ett litet destilleri som mig.
Hade du velat ha ännu större frihet, till exempel så du kan öppna en butik?
– Det är klart att det hade varit härligt, men jag tror det är en bra bit bort just nu.
Rebecca Almqvist menar ändå att kraven på att utbilda i samband med försäljning är något positivt.
– Det är kul att jag får möjlighet till att utbilda och hjälpa en konsument, att de får se produktionen och prata om de bitarna samt hur man ska konsumera drycken på bästa sätt.
Från och med 2025 är tanken att de nya reglerna träder i kraft och då kommer att gälla under en prövotid i sex månader. Reformen ska utvärderas och blir permanent om resultatet blir som regeringen vill.
De som är kritiska till förslaget lyfter bland annat fram att Systembolagets monopol hotas. Men Rebecca Almqvist menar att det finns ännu fler fördelar.
– Bygden och besöksnäringen vinner så mycket på det här. Eftersom jag bara får sälja en flaska har jag ingen möjlighet att konkurrera med Systembolaget.