Reijmyres försäljning ökar
Reijmyre Glasbruk har ökat sin försäljning rejält under det senaste året. Den positiva trenden kan på sikt leda till nyanställningar. Under sommaren har dessutom antalet besökare till glasbruket ökat med 25 procent jämfört med förra året.
Kerstin Nordetun, marknads- och försäljningsansvarig på Reijmyre Glasbruk, framför en av glasbrukets ugnar. Det har gått bra för glasbruket den senaste tiden. Både försäljningen och antalet besökare till glasbruket har ökat.Foto: Johan Gustafsson
Foto:
Hon tror att en del av förklaringen beror på det skrala sommarvädret. När det inte går att sola och bada måste semesterfirarna hitta på andra aktiviteter.
Mer reklam
Men det är inte den enda förklaringen. Glasbruket har de senaste åren ökat sin satsning på att marknadsföra sig. Det senaste året har man bland annat haft tv-reklam i TV4 och även haft stora annonser i Aftonbladet.
- Vi har gjort en ökad satsning de senaste 3-4 åren, det har vi sett resultat utav, säger Nordetun.
Butiken, i anslutning till glasbruket, har haft en försäljningsökning på 10 procent den här sommaren, jämfört med sommaren innan. Med vad som är än viktigare är att försäljningen till andra butiker och till företag har ökat med 20 procent under året. Det är här som glasbruket gör sina stora förtjänster.
- Det är tufft för svenska glasbruk, men det går åt rätt håll, säger Nordetun.
- Om man ser på den försäljningsökning som vi har haft de senaste åren kan man inte vara annat än positiv.
Genuin
Hon säger att hon märker att intresset för Reijmyre Glasbruk har ökat den senaste tiden. Att glaset görs för hand och att det bara görs i Rejmyre har folk fått upp ögonen för.
- Jag tror att vi vurmar mer för det genuina. Vi är lite trötta på all massproduktion och att allt ser likadant ut. Det genuina och positiva intresse som nu finns för Reijmyre Glasbruk har jag inte upplevt förut.
Företaget har nu 25 anställda. Att glasbruket är relativt litet har sina för och nackdelar. Nackdelarna är att man inte kan göra riktigt stora serier av ett visst föremål som är populärt. Men att man gör små serier innebär att föremålen blir mer åtråvärda och att intresset för föremålen hålls uppe. Och eftersom man är ett relativt litet företag kan man snabbt gå från en idé till en få fram en färdig produkt.
Nyanställningar
- Där har vi ju ett enormt konkurrensmedel. Vi kan inte konkurrera med priser och de här konstglasen. Vår del av marknaden är att det är handgjort, genuint och har hög kvalitet.
Om försäljningsökningen håller i sig, kan det bli tal om att investera i en ny ugn. Det skulle också innebära att företaget måste nyanställa.
- Om vi kunde öppna en ny ugn till 200-årsjubiléet om tre år vore det fantastiskt, säger Nordetun. Om det blir en ny ugn behövs det ett par glasblåsare till.
Ett sätt att ytterligare försöka öka omsättningen är att marknadsföra sig utomlands. I våras väckte den socialdemokratiske riksdagsmannen Billy Gustafsson, från Norrköping, frågan om det inte var möjligt för staten att ge Reijmyre Glasbruk ett tillfälligt exportstöd för att kunna etablera sig utomlands.
Ett sådant stöd har tidigare betalats ut till de småländska glasbruken Orrefors och Kosta Boda, när socialdemokraterna satt i regeringsställning.
Den borgerliga regeringen gjorde dock tummen ner till Billy Gustafssons förslag. Handelsminister Sten Tolgfors (m) ansåg att regeringen inte ska styra exportfrämjandet genom att ge politiskt stöd till vissa branscher. Istället vill regeringen satsa på att skapa bättre generella förutsättningar till export.
Dyr satsning
Kerstin Nordetun hoppas dock att frågan inte är avgjord. Det kostar mycket pengar att marknadsföra sig utomlands.
- Det är nästan en omöjlighet för ett litet bruk att klara det, säger hon. Där behöver vi hjälp. Det skulle öka våra möjligheter enormt. Jag hoppas att vi ska få ett exportstöd och att sista ordet inte är sagt.