Appar blir allt vanligare i undervisningen på grundskolan. Nyligen löste Finspångs kommun en kommunlicens på tre år för Matteappen. Ett svenskutvecklat program som ska få elever att prata matematik i skolan, samtidigt som det ska underlätta administrationen för lärarna.
– Några pedagoger från kommunen var på en utbildningsmässa och fick se tjänsten. De tipsade oss som jobbar centralt med IKT-frågor (informations- och kommunikationsteknik) och sa att vi absolut måste titta på Matteappen. Då inledde vi ett samarbete som har pågått under två år och som har växt hela tiden, säger Mats Broström som är IT-samordnare på Finspångs kommun.
En av tipsarna var Linda Selling som är IKT-pedagog på Rejmyre skola.
Nu slipper hon att dela provlicenser, utan kan använda programmet fullt ut, för hela grundskolan.
– Det som är bra är att vi jag som lärare kan välja uppgifter och formerna. Jag kan välja om det ska vara till hela klassen, eller till enstaka elever. Jag kan följa deras arbete under gång. Jag kan enkelt rätta. Det finns en yta för den matematiska uppställning för eleven. Det blir som en vanlig räknebok för dem, fast den är digital. Det gör att jag som lärare kan direkt få tillbaka om det är rätt eller fel, säger Linda Selling om den nya mattepappen.
Hon berättar att de yngsta behöver mer introduktion. De äldre sjätteklassarna går oftast och sätter sig i grupp och löser sina uppgifter. Det bästa med appen är att läraren kan få tydliga och snabba besked på hur det går för eleven i realtid. På så sätt går det att fånga upp svårigheter för en elev eller klass innan alltför lång tid går.
– Det är både för- och nackdelar som det är med allt material som vi använder oss av. Eftersom jag har ett stort fysiskt material i matteböcker är det här är ett bra komplement. Matteappen kanske skulle vara lite magert material om jag enbart hade valt att jobba med den och inte haft den fysiska boken, säger Linda.
Fjärdeklassarna Hampus Brink och Ida Sievers verkar nöjda med programmet.
Även om Hampus har svårt att få den att fungera fullt ut i sin chromebook-miljö.
– Det blir lite dåligt, för när jag skriver vissa saker kommer det upp andra saker än vad jag hade tänkt. Skriver jag ett m kan det bli en siffra. Då är det inte lika roligt, säger Hampus.
– Jag tycker det är bra för om man skriver ett svar, så kan man trycka direkt och veta om man har rätt eller inte, säger Ida Sievers.
Att jobba med appar har kommit för att stanna i skolan. Utmaningen ligger mer i att få programmen att fungera med de läsplattor och datorer skolan använder sig av.
Över tid har Rejmyre lyckats bra med matematik som ämne på mellanstadiet. De relativt små årskullarna har gjort att det finns mer tid att lägga på eleven när det krävs.
– Som IKT-pedagog tycker jag att det är jättebra. Sedan säger eleverna själva, framförallt sjätteklassarna, att de också vill göra tal med vanligt papper och penna för att få in ett muskelminne. Att de lär sig mer på det. Jag tror på en blandning, säger Linda Selling.
Var står eleverna idag jämfört med när du själv gick i skolan?
– Det finns saker som vi räknar i årskurs fem och sex som jag inte ens minns att vi räknade. Det är fokus på annat nu. Idag ska eleverna argumentera och debattera, hitta andra lösningar och förklara, på ett helt annat sätt än vad som fanns i läroplanen tidigare.