Sverker Arnberg visar foajén till utställningen som pryds av en eka, skapad av slöjdaren Tommy Petri. Den har dubbel symbolik i utställningen, ekan är just ett "slow craft", i engelsk betydelse: långsam farkost. Men den är även ett omsorgsfullt slöjdat bruksföremål, ett föremål skapat under lång tid. Även här en betydelse av "slow craft".
Förlorad respekt
- Det finns en djup tanke bakom begreppet "slow craft", säger Sverker Arnberg. Han är en av initiativtagarna till sommar-utställningen.
- Allt går väldigt snabbt idag, och mycket säljs till mångpris, rent generellt har många förlorat respekten för naturliga material.
Ann-Sofie Svansbo, som gjort den rumsliga gestaltningen för utställningen, förklarar att slöjdföremål är mycket tåliga.
- Vi vill värna om naturmaterial och kunskapen om hur man behandlar materialen.
Det återspeglas även i det manifest som hör till utställningen, där står bland annat: "Materialen är noga utvalda, handlagen utsökta och nyttan kan räknas i livsåldrar. Skönheten kommer på köpet. Liksom kärleken. Och glädjen".
Gamla idéer blir nya
En av de 50 yrkesutövande slöjdare som har sina föremål på utställningen, är smeden Michael Maasing. Han visar den bänk som han gjort med inspiration av gamla ankarslut, byggnadsdelar som tidigare användes för att förankra järn i murbruk på gamla byggnader. Han återvänder gammal kunskap för att skapa nya föremål. För egen del har han också märkt att efterfrågan på smidet järn ökat de senaste åren.
- Jobb finns det massvis, men det är svårt att få betalt för den tid man lägger ner.
Bänken tog en arbetsvecka att skapa.
Genomgående har arrangörerna försökt att hålla utställningen så enkel som möjligt. Textilerna hänger en bit utifrån de nakna stenväggarna. Displayen för de slöjdade föremålen är gjorda av gamla trälårar som redan fanns i magasinet, berättar Ann-Sofie Svansbo. De ger ett intryck av hållbarhet över tiden.
Varumärke
Allt i utställningen kommer så småningom att vara till salu på Internet. Efter utställningen kommer deras webbutik att fortsätta. Arrangörerna vill att "Slow craft" som varumärke ska kunna leva kvar.
- Internt säger vi att vi ska vara äckligt kommersiella, säger Sverker Arnberg.