Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De hoppas på turistrekord

Årets turistbroschyr är klar. I går presenterades den för pressen av kultursekreterare Christer Öjring, näringslivschef Richard Widén och Kerstin Nordetun turismansvarig i Rejmyre.
- Inför varje sommar är det lika spännande att presentera vad som finns, säger Christer Öjring.

Christer Öjring, Kerstin Nordetun och Richard Widén presenterar årets turistbroschyr.
Foto: Titti Olovsson (0122-131 75)
titti.olovsson@folkbladet.se

Christer Öjring, Kerstin Nordetun och Richard Widén presenterar årets turistbroschyr. Foto: Titti Olovsson (0122-131 75) titti.olovsson@folkbladet.se

Foto:

REJMYRE2005-04-19 06:00
Turistbroschyren är liksom förra årets i ett mindre format än det tidigare A 4-formatet. Framsidan domineras av en sjöbild, med kompletterande bilder på glas, en takmålning från Sankta Maria kyrka, badbild och en översiktsbild från Rockslottet. Ett sätt att snabbt berätta om vad Finspångs kommun kan bjuda - historia, hantverk, naturupplevelser och evenemang.
- När man öppnar broschyren kan man läsa mera om vad vi kan erbjuda. Vår industrihistoria finns naturligtvis med liksom tips om upptäcktsfärder i natur och vildmark, liksom var man kan äta gott och vilka evenemang man kan gå på. Från Rockslottet till marknader och sporthändelser.
Flera av de ställen som finns beskrivan i broschyren är utmärka med en siffra i en cirkel. Siffran kan man leta upp på kommunkartan för att få reda på var det aktuella turistmålet är beläget.

"Visste du att"
Den allmänna informationen om sevärdheterna är kompletterad med korta detaljfakta, under rubriken "Visste du att:".
- Vi vill både ge inspiration och konkreta fakta som hjälper besökare att verkligen ta sig till de olika ställena, säger Richard Widén.
För första gången finns Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar med i turistbroschyren. Detsamma gäller för Reijmyre stengods, som startade verksamheten under förra sommaren.
- Rejmyre hantverksby växer, säger Kerstin Nordetun som delar sin arbetstid mellan byn och glasbruket.
En smidesverkstad står i begrepp att öppna och ett par av de butiker som redan finns har utökat, eller ska snart utöka.

Tv-reklam
Hon berättar att man inför årets turistsäsong satsat på en stor markandsföringskampanj.
- Under tre veckor ska vi Rejmyre glas- och handelsby synas i tv-reklam i bl a Sörmland, Östergötland samt Stockholms- och Mälardalsområdet. Vi har dessutom skickat ut vår egen broschyr i 10 000 exemplar bl a till researrangörer.
Inför den stundande turistsäsongen har Kerstin Nordetun ambitionen att komma över 50 000 besökare. Förra året var det mellan 40 000 och 45 000 som kom till Rejmyre.

Målet: 50 000 besök
- Jag tror det blir över 50 000 i år, intresset från researrangörerna har varit enormt.
Glasets dag som funnits i 15 år är startskottet för högsäsongen i Rejmyre. Det brukar komma 1 000-1 500 besökare då, enligt Kerstin Nordetun. Även här satsar hon högt.
- Jag hoppas på 2 000 besökare i år.
Finspångs turistbroschyr har tryckts i 25 000 exemplar. Liksom förra året kommer den att skickas ut till alla hushåll i Finspångs kommun. Samt till företag, kommuner och researrangörer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om