Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Ansvariga borde dra lärdom av det här"

Samtidigt som Thomas och Karolina Gustafsson känner stor tacksamhet över det enorma stödet från ortsborna växer deras kritik mot kommunens sätt att agera efter branden.

Foto: Thomas Möller

Rejmyre2018-04-06 18:29

– Först fyra dagar efter att vårt hem brunnit ner hör socialtjänsten av sig och undrar om det är något vi behöver. Och då ska man komma ihåg att vi faktiskt har barn. Men då hade vi sedan länge fått hjälp av de boende här i Rejmyre med det vi saknade. För vi ägde alltså inget mer än det vi hade på oss, säger Thomas Gustafsson.

Han och hustrun Karolina trodde att det var rutin från kommunens sida att höra av sig snabbt i sådana här allvarliga lägen.

– Men uppenbarligen inte. Nu borde ansvariga i kommunen ta lärdom av det här för sånt här kan hända när som helst igen, tillägger han.

Det som irriterar familjen Gustafsson mest är ändå det faktum att det inte finns en fullgod räddningstjänst på orten med en vattentank som har kapacitet att släcka större bränder. Och de är inte ensamma om att protestera mot det, vilket belysts i tidigare artiklar.

– Deltidsbrandmännen var jättesnabbt på plats, men de kunde inget göra. De har inte vatten så det räcker. En av dem stod precis på utsidan av där sovrummet låg. Det var där Casper hittades, vilken frustration, säger Thomas.

– Även om utgången inte hade blivit annorlunda, för det vet vi inte, så hade förutsättningarna varit mycket bättre om vi haft en räddningstjänst på orten. För oss är det ju kört men jag tänker på andra som kan drabbas, fortsätter han och Karolina inflikar:

– Vi har 400 meter bort till brandstationen härifrån, men vad hjälper det?

Hon döljer inte heller sin besvikelse över att hon först efter en vecka, på påskafton, fick ett samtal från räddningschef Peter Kindblom. På telefonsvararen beklagar han det som inträffat och påpekar att det förekommer falska uppgifter på Facebook om hur räddningstjänsten agerat. Familjen ombeds att ta kontakt med honom om de vill ha mer fakta.

– Fakta! Vi har all fakta här framför oss, ett förlorat barn och ett nedbrunnet hus, säger Karolina.

Peter Kindblom säger att han djupt beklagar om samtalet blev en negativ upplevelse för familjen.

– Det var absolut inte min avsikt. Att ringa en mamma som nyss förlorat sitt barn i en brand är det svåraste samtalet jag någonsin gjort. Jag ringde för att beklaga det tragiska och ge familjen möjlighet att få svar på eventuella frågor om insatsen.

När det gäller resurser påpekar han att räddningstjänstens organisation är beslutad av kommunfullmäktige och att samtliga räddningsinsatser utvärderas särskilt.

– Just den här insatsen går under det som kallas fördjupad olycksundersökning, vilket innebär att vi går igenom allt praktiskt. Kunde vi varit effektivare på plats? Var det något i utrustningen som gick sönder? Utifrån detta kommer vi ta fram förslag på åtgärder. Det kommer även ske en utvärdering av hela kommunens samlade insats vid den här tragiska händelsen, tillägger han.

När det gäller kritiken mot socialtjänsten säger socialchef Annica Ottosson:

– Det är en fruktansvärd händelse och vi känner sympati med den drabbade familjen. Även om kommunen inte hade en direktkontakt med familjen hade räddningstjänsten fått information om att tillfälligt boende var ordnat innan man lämnade platsen.

Hon fortsätter:

– Det är en tragisk händelse och det kan vara så att en kontakt skulle kunna ha tagits på ett annat sätt. Men det är i första hand försäkringsbolagen som hanterar att boende, kläder och stöd finns i den här typen av situationer. Om försäkring saknas skulle det istället bli kommunens ansvar att se till att detta finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!