Det började när Staffan Svensson 1968 på en skrot köpte en Studebaker President, 1931 års modell, väsensskild från den modernare Avantin. Det var när han behövde reservdelar till den hela historien började, som skulle få sitt lyckliga slut fyra decennier senare.
– Jag fick kontakt med Mike Margerum i Elisabethville i Pennsylvania. Han var via sitt företag återförsäljare av Studebaker. Vi brevväxlade länge innan jag 1976 träffade honom för första gången. Sedan dess har vi varit goda vänner. Han var här på min 50-årsdag och i januari 2015 var jag på hans 80-årsdag.
– Innan vi åkte över skojade jag och frågade om det inte fanns någon Avanti jag kunde får låna. Nej, svarade han, men det finns en till salu.
Staffan Svensson reste över och Mike tog honom till Marilyn Kauffman. Det var hennes avlidne man Ned som ägt bilen.
– Det var då det gick upp för mig att det var just den bilen jag hade åkt i 1986. Både Ned och jag arbetade inom VVS och på ett studiebesök hade han skjutsat omkring mig i den. Jag minns inte om jag körde den någon gång. Ned hade köpt den ny 1969.
– När jag berättade det här för Marilyn började hon gråta och insisterade på att jag skulle köpa bilen.
Väl hemma funderade han och och gav ett bud som Marilyn Kauffman godtog. Han reste tillbaka i mars och sex veckor senare kunde han hämta bilen i Skandiahamnen i Göteborg.
Eftersom Avanti II aldrig gick på export är Staffan ganska säker på att hans exemplar är det enda i Sverige.