40-årig bildröm blev verklighet

Sedan 1970-talet har Studebaker Avanti varit Staffan Svenssons drömbil. 40 år senare är han ägare till en Avanti II efter en märklig historia.

Stilrent. En sober och enkel instrumentering i Studebaker Avanti II. Bilen är automatväxlad.

Stilrent. En sober och enkel instrumentering i Studebaker Avanti II. Bilen är automatväxlad.

Foto: Börje Gavér

Regna2016-07-25 10:24

Det började när Staffan Svensson 1968 på en skrot köpte en Studebaker President, 1931 års modell, väsensskild från den modernare Avantin. Det var när han behövde reservdelar till den hela historien började, som skulle få sitt lyckliga slut fyra decennier senare.

– Jag fick kontakt med Mike Margerum i Elisabethville i Pennsylvania. Han var via sitt företag återförsäljare av Studebaker. Vi brevväxlade länge innan jag 1976 träffade honom för första gången. Sedan dess har vi varit goda vänner. Han var här på min 50-årsdag och i januari 2015 var jag på hans 80-årsdag.

– Innan vi åkte över skojade jag och frågade om det inte fanns någon Avanti jag kunde får låna. Nej, svarade han, men det finns en till salu.

Staffan Svensson reste över och Mike tog honom till Marilyn Kauffman. Det var hennes avlidne man Ned som ägt bilen.

– Det var då det gick upp för mig att det var just den bilen jag hade åkt i 1986. Både Ned och jag arbetade inom VVS och på ett studiebesök hade han skjutsat omkring mig i den. Jag minns inte om jag körde den någon gång. Ned hade köpt den ny 1969.

– När jag berättade det här för Marilyn började hon gråta och insisterade på att jag skulle köpa bilen.

Väl hemma funderade han och och gav ett bud som Marilyn Kauffman godtog. Han reste tillbaka i mars och sex veckor senare kunde han hämta bilen i Skandiahamnen i Göteborg.

Eftersom Avanti II aldrig gick på export är Staffan ganska säker på att hans exemplar är det enda i Sverige.

Studebaker Avanti II

Studebaker Avanti byggdes av Studebaker mellan juni 1962 och december 1963 och designades av Raymond Loewy. 1963 stängde Studebaker fabriken i South Bend, Indiana.

Två av återförsäljarna, Nate Altman och Leo Newman, köpte namnet Avanti, alla återstående delar och tillverkningsverktyg och fortsatte tillverkningen av Avanti. Dessa bilar kallades Avanti II, hade en V8 hämtad från Chevrolet Corvette, och handbyggdes i små serier. Företaget gick i konkurs 1986, och köptes av Michael Kelly, som flyttade produktionen till Youngstown, Ohio.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om