Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så går skolorna vidare

Hur går man vidare i Norrköping efter det lyckade projektet med närvarocoacher, ett projekt som nu avslutats?

Elsa Cserhalmi som fick hjälp genom sina gymnasiestudier av närvarocoachen Malin Sjöberg, huvudprojektledaren Lasse Jonsson, Region Östergötland, och Jennie Tjulin, projektledare i Norrköpings kommun.

Elsa Cserhalmi som fick hjälp genom sina gymnasiestudier av närvarocoachen Malin Sjöberg, huvudprojektledaren Lasse Jonsson, Region Östergötland, och Jennie Tjulin, projektledare i Norrköpings kommun.

Foto: Region Östergötland

PROJEKT2018-11-15 15:00

Jennie Tjulin, som varit projektledare i Norrköping, reder ut det:

– Aktiviteterna inom #jagmed, det vill säga närvarocoachernas uppdrag, avslutades efter förra läsåret och sedan har slutrapport skrivits och nu pågår spridningsarbete, säger Jennie Tjulin.

– Själva rollen närvarocoach finns inte kvar på våra skolor just nu, men att behovet av det enskilda sociala stödet kvarstår förstår alla. Man tittar på olika alternativ för fortsättning; en skola testar heltidsmentor, rektorerna utbildas i att leda elevhälsoteam, med mera.

Detta sammantaget gör att hur stödet ser ut framöver i dag är oklart, och man behöver utvärdera även heltidsmentorer, menar Tjulin. Det kan innebära att elevhälsoteam eller mentorer får tydligare uppdrag eller att man har heltidsmentor eller annan stödpersonal.

När det gäller den frånvarouppföljning som närvarocoacherna genomförde så fortsätter den på alla skolor men med olika lösningar. Kunskapen om frånvaro har ökat på alla skolor och i dag pratar man på ett helt annat sätt om frånvaro, enligt Jennie Tjulin.

Man gör inte skillnad på giltig eller ogiltig frånvaro – all frånvaro innebär missad undervisningstid och kan bli problematisk.

Folkbladet har berättat om Elsa som klarade gymnasiet genom en närvarocoach. Coacherna i Norrköping har haft direkt kontakt med 157 elever. Indirekt genom frånvarouppföljningen, som har varit ett verktyg för att identifiera elever som riskerar avhopp, har coacherna följt 2 000 elever regelbundet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om