UF-företaget Glasklart tog hem titeln som årets UF-företag i Östergötland i mars. De tog även hem förstapriset för årets produktutveckling och andraplatsen i kategorin årets vara.
Det kvalificerade Finspångstjejerna Ida Abrahamsson, Ellen Gustafson, Julia Jamison och Rebecka Höglund till UF-SM i Stockholm, som avgjordes under måndagen och tisdagen.
Tjejerna presenterade sina egendesignade dricksglas, som är munblåsta på Reijmyre glasbruk, för såväl jury som mässbesökare. Ett av besöken var av kunglig dignitet.
– Vi såg att prins Daniel gick runt på mässan, så vi gick fram till honom och frågade om vi fick presentera vår produkt. Han kände på våra glas och tyckte det var bra att de var tunna och han uppskattade vår affärsidé, berättar Ida Abrahamsson.
Produkten är skapad för de som vill ta ställning för rättvisan, allas rätt till rent vatten. Därför skänker tjejerna 15 procent av intäkterna till WaterAid.
– Daniel tyckte det initiativet var extra bra. Både han och kronprinsessan Victoria är engagerade i WaterAid, säger Ida.
Det visade sig att han var välbekant med Rejmyre och att Ida och prinsen varit på samma bröllop för flertalet år sedan.
– Prinsen berättade att han varit på bröllop i Rejmyre, som jag också varit på för många år sen. Han kände till Reijmyre glasbruk och hade testat att blåsa glas där. Vi blev filmade när vi pratade med prinsen och de la även ut bilder på kungahusets hemsida. Det var väldigt roligt, säger Ida Abrahamsson.
När det gäller årets företagare nådde de inte hela vägen till finalen, men är ändå bland de 43 bästa UF-företagen i Sverige.
– Det har varit en otrolig upplevelse och vi vann ju i vårt län. Men vi skulle ljuga om vi inte erkände att vi är besvikna, säger Ida.
Hon påpekar att försäljningen av glasen gått över förväntan.
– Målet från början var att sälja 150 glas. Nu har vi sålt över 700 till olika platser i Sverige. Vi har redan sålt 40 vattenkaraffer, som vi nyligen designat.
UF-företaget avvecklas i samband med att tjejerna tar studenten i början av juni.
– Men vi har planer på att starta upp det som aktiebolag vid sidan om. Då ser vi fram emot att göra en hel serie med till exempel tallrikar, vinglas, champagneglas med jordgloben som symbol. Vi ser jordgloben som vårt varumärke, konstaterar Ida Abrahamsson.