Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Postnord vill ha dina åsikter

Kondoleansbrevet till Göran Klintberg kom aldrig fram – och han är inte ensam om att vara kritisk till postgången. Just nu är Postnord ute på turné för att möta sina kunder.

En postcykel modell modernare.

En postcykel modell modernare.

Foto: Carolina Nilsson

POST2018-04-16 17:00

"Den största förändringen i Postnords historia". Så beskriver företaget självt fasen man just nu är inne i. Och vem har väl missat alla rubriker i tidningarna om brev som kommit bort, försenade avier och "Kinapaket" som läggs på hög då Postnord, på Tullverkets uppdrag, helt plötsligt började ta ut en avgift på 75 kronor för att hämta ut dem.

Allt detta har lett fram till att Postnord just nu är ute på Sverigeturné för att möta kunderna face-to-face. I en stor trailer på Mirums parkering lovar Postnord att lyssna:

– Vi vill träffa folket och svara på frågor. Det blir många lokala frågor om brevutdelning och frågor om Kinapaketen, säger Annemarie Gardshol, Sverigechef Postnord.

De flesta som kommer in i trailern upplever ett eller annat problem med brev eller paket som de vill ta upp. Annemarie Gardshol förklarar att det är bekymmersamt att allmänheten ser på företaget som de gör, och att det är något som företaget tar allvarligt på:

– Vi jobbar hela tiden med att säkerställa att vi korrigerar och gör saker och ting bättre. Allt fokus ligger nu på att systematiskt arbeta med kvaliteten för att visa att vi är att lita på, säger hon.

En av de som besökte trailern i går var Göran Klintberg. Han bor i Strängnäs men har en bekant i Norrköping.

– Ulla skickade ett kondoleansbrev till mig när min fru gick bort. Men det kom aldrig fram, det är två år sedan, säger han och berättar att Ulla ringde upp efter ett halvår och att de på så sätt fick de kontakt igen.

Göran Klintberg menar att många klagar på postgången i Strängnäs:

– Det är väl samma över hela Sverige, paket som inte kommer fram. Det fungerar inte, säger han.

I Norrköping delar Postnord ut 135 000 brev och 7 800 paket varje dag. Allt fler väljer att få sina paket hemkörda, i stället för att hämta vid ett utlämningsställe. Företaget måste hela tiden hänga med i sina kunders ändrade beteende och i efterhand kan Annemarie Gardshol se att det tidigare blivit lite för många förändringar på en och samma gång.

– När vi gör förändringar måste vi se till att det fungerar lokalt och testa på en plats först, säger hon.

I Postnords egen app kan kunderna ge omdömen kring såväl paket- som brevutdelningen.

– När vi får dem agerar vi snabbt numera, säger Christian Westerdahl, produktionsområdeschef Postnord i Norrköping.

Förutom trailern vid Mirum finns även Postnords medarbetare ute på stan och vid universitet och frågar människor om hur de upplever postgången.

– Där säger majoriteten av de som vi pratar med att det fungerar bra, säger Annemarie Gardshol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!