Det framgår av en tjänstemannarapport inför kommunstyrelsen.
Darko Mamkovic (SD) väckte vid kommunstyrelsesammanträdet den 30 augusti frågan om att kommunstyrelsen ska ta initiativ för att genomföra en folkomröstning om byggandet av en moské i Norrköping.
Sverigedemokraterna driver även en namninsamling för en folkomröstning.
SD vill stoppa en planerad moské i hörnet Skarphagsleden-Ektorpsgatan, nära Östgötaporten.
2013 antog stadsplaneringsnämnden detaljplanen för området. Inga överklaganden kom in då. Marken köptes av den aktuella bosniska församlingen.
Ärendet är nu i bygglovsskedet. Beviljande av bygglov är ett myndighetsbeslut som fattas av byggnads- och miljöskyddsnämnden.
Om ansökan om bygglov håller sig inom de begränsningar som anges i detaljplanen ska nämnden bevilja bygglovet, står det i rapporten.
Kommunfullmäktige fattar inga myndighetsbeslut och kan inte överpröva byggnads- och miljöskyddsnämndens beslut om bygglov.
Tjänstemännen har också tittat på tillämpliga lagrum. I Sverige råder en grundlagsskyddad rätt att utöva sin religion. Och kommunen är skyldig att behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.
”Att ändra ett gynnande beslut till nackdel för en enskild skulle med stor sannolikhet utgöra ett skadeståndsgrundande tjänstefel”, skriver tjänstemännen.
Det är inget lagbrott att hålla en folkomröstning i frågan men ett beslut om att stoppa byggandet av en moské ligger inte i linje med lagarnas intentioner, konstaterar tjänstemännen. Om det skulle vara ett brott mot lagarna är något som skulle få avgöras i domstol.
Det är enligt kommunallagen kommunfullmäktige som beslutar om det ska hållas en folkomröstning.
En rådgivande folkomröstning ska hållas om minst tio procent av de röstberättigade i kommunen begär det – om inte två tredjedelar av ledamöterna i fullmäktige motsätter sig det. Fullmäktige röstar alltså först om det ska hållas en folkomröstning över huvud taget.
Om man håller en folkomröstning på valdagen, närmast september 2018, samtidigt som övriga val till kommun, landsting och riksdag, medför det ingen extra kostnad. En folkomröstning vid någon annan tidpunkt än valdagen innebär kostnader för kommunen på fem-sex miljoner kronor.
Ett upphävande av detaljplanen skulle också kunna bli dyrt, då kommunen kan åka på skadeståndsanspråk.