Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En oansenlig fika på en ytterst viktig plats

Årets sommarfika med Kvartetten handlade om Ostlänken, Kardonbanan och en målkonflikt som fått kommunen att backa.

Kvartetten samlad på den nya cykelbanebron som binder samman Åby med innerstan.

Kvartetten samlad på den nya cykelbanebron som binder samman Åby med innerstan.

Foto: Carolina Nilsson

Politik2020-06-24 14:05

Platsen Kvartettens företrädare valde för årets sommarfika såg inte mycket ut för världen; ett campingbord uppsatt på en småstenig jordplätt med dånande yrkestrafik runtomkring. Inte ens stolar fanns, här var det ståfika som gällde. Platsens betydelse för vår stad är då mer intressant – det här nämligen här, i Björnviken ute på Malmölandet, som Ostlänken snart ska dras, det här är Kardonbanan byggs, det är här nydragna Bravikenvägen leder yrkestrafiken när de vidaretransporterar godset som anlänt hamnen vidare ut i Sverige och det är här en ny cykelväg med tillhörande bro binder samman Åby med centrala Norrköping.

Ämnet för årets sommarfika handlade med andra ord om samhällsutvecklingen kopplat till Kardonbanan och Ostlänken och här kunde politikerna hitta kopplingar till sina områden. Som chef för samhällsplaneringsnämnden var Reidar Svedahl (L) kanske mest i sitt esse, och berättade ivrigt om nyetableringar som är på gång och om Norrköpings betydelse som logistiskt centrum med båt, tåg, flyg och väg i samma stad.

– Vi har flera stora etableringar på gång. För de som jobbar med import, och behöver ligga i anslutning till hamnen, försöker vi hitta en lösning här på Malmölandet. För övriga pekar vi på trafikplats Melby, i Norsholm.

För alla nya jobb som kommunen räknar med i och med nyetableringarna, när företag utökar och även själva byggandet av dem och infrastruktur, satsas fem miljoner kronor extra på vuxenutbildningen under coronapandemin, för att möta efterfrågan.

– Alla jobb är viktiga och alla behöver vara med och bidra. För att Norrköpingsborna ska kunna ta del av den växande arbetsmarkanden krävs ännu bättre möjligheter till utbildning, sade Eva-Britt Sjöberg, kommunalrådet som är ordförande i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.

Arbetstillfällena som skapas genererar även mer intäkter i skattekassan, vilket vård- och omsorgsnämndens ordförande Olle Vikmång (S) kopplade ihop med ett välfärdsperspektiv:

– Antalet äldre som är i behov av äldreomsorg ökar och då är det viktigt att fler arbetar så att vi får en fungerande välfärd. Det är viktigt att säkra jobben för framtidens skull.

Mitt i glädjeyttringar över nyetableringar och infrastrukturprojekt i mångmiljardklassen, finns även en del målkonflikter. Alla är inte lika glada. Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C) fick uppdraget att berätta att politikerna svängt och nu föreslår att minska på jordbruksmarkområdet på Malmölandet, som man tidigare ville bebygga.

– Här finns den bästa jordbruksmarken i Norrköping, samtidigt som det är det bästa läget att etablera sig på, med närheten till hamnen. Men vi får hitta andra områden till bebyggelse. Den här våren har visat att vi behöver bli mer självförsörjande av mat. 

Även om Malmölandet ligger nära centrala Norrköping, är det ändå en plats man helt naturligt inte kommer till, om man inte jobbar eller bor i området eller runtomkring. Så när kan alla Norrköpingsbor verkligen märka att Ostlänken börjar vara på gång?

– Beslut har fattats och i december ska vi ha ett underlag på hur vi vill att den ska utformas inne i stan. Det har tagits fram tre förslag och under hösten kommer alla Norrköpingsbor att kunna vara med och tycka till. Det är jättehäftigt. Nu är det på gång. Nu är det på riktigt, sade Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande. 

Tidsplaner

Kardonbanan beräknas vara färdig för drift i februari 2021 och följer planen. Inkoppling på stambanan sker v.44 2020.

Godsbangården beräknas byggas från hösten 2021 till sommaren 2023. Om järnvägsplanen överklagas, beräknas bygget ske mellan 2022 och 2024.

Ostlänken beräknas byggas 2025-2035 om planen kan hållas.

I höst kan alla Norrköpingsbor vara med och tycka till om hur man vill att Ostlänken ska se ut genom stan, såsom broar och stationshuset. 

Källa: Norrköpings kommun

Karta: Björnviken, Malmölandet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!