– Bland annat kontrolleras så att utlandsregistrerade tunga transporter har alla tillstånd som krävs för att köra i Sverige, uppger polisen.
I huvudsak blir det fasta kontroller på kontrollplatser, både längs med E4 och på mindre vägar.
Trafikveckan är nationell, men hanteras av trafikpolisen i respektive polisområde. I region Öst kommer man också till viss del att samarbeta mellan olika polisområden. I Jönköpings län delar trafikpolisen upp sig i två grupper, där en grupp fokuserar på den riktigt tunga trafiken och den andra gruppen inriktar sig på lättare lastbilar och taxibilar.
– Vi kontrollerar bland annat kör- och vilotider, lastvikter, bromsprov och att utländska förare har riktiga tillstånd som gör att de får köra i Sverige. Givetvis kollar vi också nykterhet i samband med alla kontroller, säger Peter Fransson, gruppchef på trafikpolisen i Jönköping.
Under den förra trafikveckan mot yrkestrafik, som ägde rum vecka 8 i år, upptäcktes nio fall av olaga cabotage runtom i Sverige – där transportören inte hade rätt tillstånd eller förutsättningar som gjorde att de fick köra i Sverige.
Även taxibilar ska granskas.
– När det gäller kontroll av taxibilar så kontrolleras vilotider, att taxametern fungerar som den ska och att prisinformationen är tydlig. Allt detta är sådant som vi alltid tittar på, men den här veckan kanske vi i ännu större utsträckning riktar in oss på kontroller av den tyngre trafiken, säger Peter Fransson.