Styrdokument följs inte fullt ut och de är i vissa delar inaktuella. Många medarbetare känner inte heller till styrdokumenten. Inspektionen skriver att det är allvarligt och att det i längden kan äventyra rättssäkerheten när beslutade styrdokument inte tillämpas.
Det är tillsynsenheten som har granskat verksamheten vid polisens kontaktcenter och även deras brottsutredande uppdrag.
Inspektionen visar att det finns vissa brister i hur arbetet organiseras och att arbetet bedrivs utifrån olika förutsättningar. Samarbetet mellan kontaktcenter, PKC, och processledningen för utredning och lagföring, UL, behöver också stärkas och utvecklas.
Inte heller PKC:s utökade utredningsuppdrag inte är tillräckligt kända i verksamheten och behöver kommuniceras.
– Polisens interna granskningar är viktiga. De hjälper oss att utveckla och förbättra verksamheten. Flera av tillsynsrapportens rekommendationer är redan initierade eller planerade och arbetet görs i nära samarbete mellan processledningen för PKC och UL, säger Jonas Hysing, chef för nationella kontaktenheten på Noa, på polisens hemsida.
Några av de föreslagna åtgärderna från tillsynsenheten är att se till att tillgänglighetsmålet ses över och revideras, säkerställ att samarbetet mellan processledningen för PKC samt processledningen för utredning och lagföring stärks och utvecklas. Se till att anpassa resurser och arbetstider bättre för verksamheten.