Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östgötatrafiken: "De lurar folk"

"Vill de åstadkomma gratis kollektivtrafik får de gå till politikerna. Dessutom lurar de folk".

Politikerna. Det är de som bestämmer hur mycket skattemedel som ska tillföras kollektivtrafiken, inte Östgötatrafiken.

Politikerna. Det är de som bestämmer hur mycket skattemedel som ska tillföras kollektivtrafiken, inte Östgötatrafiken.

Foto: Magnus Andersson

PLANKA2016-04-30 15:00

Det säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken om Syndikalistiska Ungdomsförbundet i Norrköpings uppmaning till att planka.

– Om kollektivtrafiken ska vara gratis eller inte är inte en fråga för oss utan för politikerna, fortsätter han.

Lurendrejandet ligger i att det visst blir ett lagbrott om man vägrar betala eller ta emot, och betala, den kontrollavgift som tas ut om man inte har giltigt färdbevis vid kontroll, menar Mattias Näsström:

– Det finns en lag som gör att vi kan ta ut kontrollavgifter. Det är inget brott, så det ger inga böter. Men det blir bedrägligt beteende, som är ett brott, ifall man inte kan visa biljett eller tar emot kontrollavgiften, säger han.

I dagsläget ligger avgiften på 1 200 kronor för vuxna och 600 kronor för ungdomar.

Läs mer: Suf Norrköping uppmanar folk till att planka.

Östgötatrafiken omsätter i dag 1,2 miljarder kronor. Av dem kommer runt 700 miljoner kronor från region Östergötland genom skatteintäkter och runt 500 miljoner kronor från biljettintäkter.

– Så med nuvarande system, där vi ska ha in runt 40 procent via biljetter, uppmanar de till att någon annan ska betala för de som fuskåker, säger Mattias Näsström.

Suf Norrköping säger att det är hutlöst dyrt att åka med er och att målet är att det ska vara gratis. Kommentar på det?

– Vi avgör inte om det är billigt eller dyrt. Vi har det utbud vi har och ska vi sänka priserna så måste vi gå till politikerna och be dem föra till mer pengar. Eller dra ned på trafikutbudet, säger Mattias Näsström.

Tänker ni vidta några åtgärder?

– De har satt upp lappar i våra skåp. Det får man inte så vi funderar på att göra en polisanmälan.

Har ni fått några reaktioner från resenärer?

– Inte vad jag har hört. Men det är möjligt att det pratas. De allra flesta stöder oss och tycker att alla ska betala för sin resa. Fuskåkare åker ju på andras bekostnad!

Slutligen, vad tänker du om det här sättet att försöka påverka för att ändra på biljettsystemet?

– Felaktigt. Då tar man bort intäkter som vi kan göra bra trafik av. Vill man ha gratis trafik får man gå till politikerna i trafiknämnden, säger Mattias Näsström.

Göran Gunnarsson (C) är ordförande region Östergötlands trafiknämnd. Han blir upprörd när han får höra vad Suf Norrköping uppmanar till.

– Det är förjävligt av de här. Det är en liten grupp människor det handlar om, men de uppmanar faktiskt till ett brott, säger han.

Han fortsätter:

– Det är inte meningen att alla andra ska betala för dem som plankar. Vi har kommit överens om att vi ska ha en bra kollektivtrafik, men att de som åker ska betala en del av kostnaden. Det är vi överens om över partigränserna. Det är bara Vänsterpartiet som vill ha gratis kollektivtrafik, säger han.

Nu tänker han att tätare kontroller kan komma ifråga.

– Det är inte orimligt. Det bästa är väl om man intensifierar det här på bussarna. Men det är en fråga för Östgötatrafiken. Det fanns ju en period när det var oerhört många som inte betalade, och då satte man in tätare kontroller och då lugnade det ned sig.

Han jämför plankandet med att inte betala för varor i butiker.

– I affärer ska ju var och en betala för sina varor. Om man tycker att den är för dyr kan man ju inte stjäla den, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om