A5 med extra dörrar
Den är inte riktigt lika snygg som tvådörrarscoupén men desto mer praktiskt. Audi A5 Sportback är vid första anblicken till förväxling lik A5 Coupé och det är först när man ställer bilarna bredvid varandra som skillnaderna blir uppenbara. Sportback har inte bara två dörrar mer plus en stor kombilucka bak, den är också en decimeter längre.
Foto: Rolf Gildenlöw
Audi A5 Sportback kännetecknas precis som A5 Coupé av svepande linjer sedd från sidan och en nästan grym uppsyn sedd framifrån. Numera har tyska bilar automatiskt så kallat färdljus, som tänds när bilen startas och som vanligtvis utgörs av LED-lampor (light emitting dioding), som inte bara drar lite ström utan också har extremt lång livslängd. Provbilen har en 3,0-liters dieselmotor under huven, som överraskar med att vara snabbare i accelerationen än bensinalternativen. Trots en matchvikt på 1,8 ton når bilen 100 kilometer i timmen på 6,1 sekunder. Men än mer imponerande är att denna snabbfotade tungviktare nöjer sig med 0,66 liter milen. Saab var först
Till Sverige kommer Audi A5 Sportback med fem olika motoralternativ: en fyrcylindrig bensinmotor (2,0 TFSI) och en fyrcylindrig diesel (2,0 TDI). Utöver dessa två erbjuds tre sexcylindriga motorer, 2,7 TDI, 3,0 TDI och 3,2 FSI. Audi vill ge sken av att konceptet med fyra dörrar, en coupéliknande bakdel och en jättelik bagagelucka skulle vara något helt nytt. Kanske har de glömt Saab 900 combicoupé, från den tiden då bilbyggarna i Trollhättan stod för nytänkandet i branschen - och Audi fortfarande gjorde bilar för gubbar med hatt. I dag är det å andra sidan mest gubbar med hatt som har råd att köpa en Audi. Men trots oblyga priser så har Audi gått segrande ur den globala bilkrisen. Förmodligen för att beslutsfattarna i Ingolstadt aldrig hukat sig i snålblåsten utan snarare hissat fulla segel och gått på kryss mot vinden. A5 Sportback är knappast min favorit men för Audi som biltillverkare lyfter jag gärna på hatten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!